Telefonon próbálkoznak a banki adathalászok
Az egyik elterjedt módszer szerint a véletlenszerűen felhívott potenciális áldozatoknak a csalók a telefonban különböző banki és mobilszolgáltatói nyereményjátékokon nyert jelentős összegű díjakat ígérnek, és ennek ürügyén személyes, illetve banki adatok (egyebek mellett számla- és bankkártyaszámok, személyes azonosítók, PIN kódok) megszerzésére tesznek kísérletet.
A nyereményjáték ígéretével történő csalás mellett feltűnt egy másik módszer is. Ennek során az elkövetők a bank nevében bankkártyás tranzakciók egyeztetése ürügyén próbálják meg a kártyabirtokosoktól a plasztikjuk számát, lejárati idejét és biztonsági kódját kicsalni, hogy ezek ismeretében különféle visszaéléseket kövessenek el.
A közlemény leszögezi: a bankok soha nem szerveznek olyan nyereményjátékokat, amelyekhez ügyfeleiktől telefonon, e-mailben vagy azokból elérhető internetes honlapokon személyes adatokat vagy azonosítókat kérnének, illetve amelyek kapcsán bármely összeg befizetését kérnék. Az ügyfelek előzetes tájékoztatása vagy a szerződésben rögzített módon történő azonosítása nélkül pedig telefonon nem kérnek bankkártyás műveletek azonosításához adatokat.
Növekvő számok
A megelőző évinél félezerrel több, 3500 esetben hajtottak végre 2009-ben bankkártyás visszaélést itthon telefonon, e-mailben vagy interneten keresztül a kibocsátói oldalon, a felmerült kár pedig megközelítette a 92 millió forintot. A múlt év első felében közel 2500 esetet regisztráltak.


