BUX 42,958.2
-0.33%
BUMIX 3,817.02
+0.19%
CETOP20 1,820.32
0.00%
OTP 9,126
-0.98%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
0.00%
+0.87%
-2.67%
ZWACK 17,300
-0.29%
0.00%
ANY 1,535
-0.32%
RABA 1,145
-2.14%
0.00%
-0.61%
0.00%
-1.91%
+0.13%
-1.25%
0.00%
0.00%
-0.99%
OTT1 149.2
0.00%
-1.35%
MOL 2,832
+0.78%
DELTA 38.45
+1.18%
ALTEO 3,010
+0.33%
0.00%
+0.11%
0.00%
0.00%
+2.70%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
-0.17%
-13.51%
0.00%
SunDell 46,000
+0.88%
0.00%
+1.24%
+2.60%
-5.19%
+0.75%
+0.90%
GOPD 12,400
0.00%
OXOTH 3,280
0.00%
-3.26%
NAP 1,202
-2.28%
0.00%
-4.59%
Forrás
RND Solutions
Cégvilág

Vezetői énmárka, avagy milyen a magyar "big boss"?

Egy magyar középvállalat felsővezetője farmerban és ingben, határozott kézfogással fogadja a potenciális beszállítót. Teát, üdítőt kínál, megszabja a találkozó időtartamát. A cég ismertetésébe ágyazva bemutatja saját magát is. Világosan felsorolja a szempontokat, amelyek alapján dönteni fog az esetleges üzletről. Partnerei prezentációját élénk figyelemmel követi, releváns kérdéseket tesz fel.

A beszállítók egy céltudatos, részletekbe menően tájékozott, perspektívában gondolkodó, az idővel jól gazdálkodó, dinamikus vezető képével távoznak. Ez a kép a vezető énmárkája. Az énmárka a közelebbi és távolabbi környezetében élőkben az egyénről kialakított képek összessége. Ezen a „képtáron” keresztül viszonyulnak hozzá a többiek.

A vezető énmárkája elsősorban a munkatársaival való kapcsolatában épül. A munkahelyén felmerülő változatos helyzetekre adott reakcióiban a vezető sokféleképpen megmutatja magát. Egy hiba kezelésekor egészen más képességeit mobilizálja mint amikor egy családi tragédia által sújtott munkatársát hallgatja meg, vagy ha a hétköznapok unalmas folyamatainak végrehajtását ellenőrzi. Vagyis ezek az egymástól nagyon különböző helyzetek megmutatják, hogy a vezető milyen szerepekben működik jól, milyen helyzetekben mely szerepeit használja. Ezeknek a szerepeknek a kombinációja, hálózata a vezető énmárkája.

A vezetői önismeret egyik legfontosabb eleme annak tudatosítása, hogy milyen vezetői szerepeink vannak. Az Openessence cég által használt szerepcentrikus módszertan egészen újszerű lehetőségeket kínál ezen a téren. „A tréningek során mindig a jelenlévők konkrét élményeiből indulunk ki és azokat a csoporttagok bevonásával meg is jelenítjük. A kritikus helyzeteket modellezzük és közös ötleteléssel keressük a legjobb megoldást. A módszer ezért mindig személyre szabott, friss élményeket ad, ami gyors tanulást eredményez.” – vázolja a módszert Aszalós Péter vezető szerepcentrikus tréner. „Lehetőség nyílik az adekvát, erőforrás szerepek megélésére és azonosítására, a konfliktusokat okozó alulfejlett szerepek fejlesztésére. A vezetői énmárka tréningeken hangsúly kerül az értékek kommunikációjára, a másokban kialakított kép módosításának lehetőségeire is.” - mondja Sándor Jenő szerepcentrikus tréner.

Milyen vezetői szerepekről beszélhetünk? A leadership irodalom többféle klasszikus vezetői szereprepertoárt ismer. Az irányt mutató stratéga, a régit elengedő és újat építő változásmenedzser, a munkatársak motivátora, a tehetséggondozó, a navigátor, a lehetőségeket kereső vállalkozó, a teljes szervezetet szem előtt tartó globális gondolkodó vagy a gondos gazda mind specifikus vezetői szerepek. Vannak olyan szerepek, amelyeket a vezető már régóta gyakorol, magas szinten és kis erőfeszítéssel alkalmaz. Lehetnek olyan szerepek, amelyeket a piaci folymatok vagy a cégkultúra változása kívánnak meg, de a vezető számára újak vagy kevésbé szervezettek. Ezek a szerepek egyénre szabottan fejleszthetőek.

A vezetői énmárka ezen fejlett vagy kevésbé fejlett, erős vagy kevésbé erős, különleges vagy „kötelező gyakorlat” szerepek által alkotott szereptérképből áll össze.

A sikeres vezetők maximálisan kiaknázzák az erősségeiket, jól boldogulnak az emberi kapcsolatok terén és olyan személyes márkát építenek, amely bizalmat ébreszt.

Vass Andrea coach és tréner szerint „a szerepcentrikus megközelítés kiválóan alkalmas az énmárka élvezetes megélésére, hatásainak kipróbálására, elemzésére és az egyénre szabott fejlesztési terv kidolgozására. Az énmárka tréningjeink után tartott nyomkövető coachingjainkon gyakran halljuk, hogy a résztvevők egy sor kérdést, problémát azonosítottak és azokat a tanult módszerek segítségével meg is oldották ”. Vass Andrea jelezte, következő nyílt tréningjük január 27-28-án lesz, további információ: www.openessence.hu

Az énmárka fejlesztés területén sokféle elképzelés és egymással viaskodó megközelítés létezik. Egy dologban azonban minden szakértő egyetért: énmárkát csak valódi, kipróbált értékekre szabad építeni.

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek