BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Mára kifutottak a készletek

Tavaly már élénkült a járműgyártás az unióban


Az európai gépkocsigyártás – a személyautóktól a buszokig terjedő palettájával – az elmúlt év első három negyedében 15 százalékkal többet termelt, mint 2009 azonos időszakában. Azonban az uniós gyárakból kilenc hónap alatt kigördült 12,6 millió jármű még így is 14 százalékkal volt kevesebb, mint az emlékezetes 2008-as évben.

Személykocsiból 12,6 százalékkal gyártottak többet szeptember végéig az előző évi három negyedhez képest, azonban a négy nagy szektor termelése élénken hullámzott az év során. A személyautó-gyártás az első negyedévben még egyharmaddal haladta meg a bázist, de a bővülés tempója a második három hónapra 11 százalékra mérséklődött, ám aztán olyan kevés volt a megrendelés, hogy júliustól szeptember végéig közel 5 százalékkal csökkentették a termelést a gyárak.

A kishaszonjárművek esetében nem ilyen borús a kép: az első két negyedévben több mint 50 százalékkal nőtt a gyártás, majd 2009 harmadik negyedéhez képest a termelésnövekedés már csak 24 százalékos lett. Ezek a számok nyilvánvalóan azt mutatják, ismét szükség van áruterítő járművekre, vagyis élénkül a fogyasztás.

Ugyancsak derűlátásra ad okot, hogy míg egy éve még elmaradt a nagyobb teherautók gyártása a tavalyelőtti szinttől, a második és harmadik negyedben 60 százalék körül alakult a termelés növekedése. Az pedig, hogy ennek ellenére is csak feleannyi teherkocsi készült az EU-ban, mint három éve, csupán azt jelenti, hogy a 2006–08-as években túlfűtött volt a piac. Miután 2007-ben egyre több árut szállítottak Nyugat-Európa, valamint Oroszország, Ukrajna és Románia között, és a vártnál jobban teljesített a német gazdaság, olyan mértékben emelkedett a szállítási igény, hogy a kamiongyártók egyszerűen nem tudják kiszolgálni a megnövekedett keresletet.

Akkoriban nyolc-kilenc hónapot is kellett várni egy kamionvontatóra. Ezért éppen a válság kitörése előtt kezdtek nagyarányú termelőkapacitás-bővítésbe a kamiongyártók. Sőt több országban vizsgálták a szokásosnál hosszabb és nagyobb össztömegű kamionszerelvények forgalomba állításának lehetőségét. Ausztráliában óriási, road trainnek nevezett, két pótkocsis kamionszerelvények végzik a távolsági áruszállítást. Kontinensünkön csak sokkal rövidebb és könnyebb járműszerelvények közlekedhetnek, de egyre erőteljesebb hangok szorgalmazták az előírások módosítását. Ezeket a hangokat aztán elhallgattatta a válság: a kamiongyárak ott álltak a nagy kapacitással és az eladatlan készletekkel. A gyári készletek aztán nem egy márka esetében 2009 végéig is kitartottak, márkakereskedőiknél pedig még tavaly is előfordultak a válság előtt megrendelt, de át nem vett járművek.

Az európai járműipari szövetség (ACEA) nem részletezi a márkák szerinti termelési adatokat, azt azonban kiemeli, hogy Németország változatlanul a legnagyobb személyautó- és haszonjárműgyártó. Az előbbi háromnegyed éves termelése 14, az utóbbié 15 százalékkal bővült tavaly szeptember végéig. Az unió teljes járműkibocsátásának 36,4 százaléka származik német gyárakból, majd 13-13 százalékkal Franciaország és Spanyolország következik Nagy-Britannia (8,3 százalék), Csehország (7,1) és Lengyelország (5,7) előtt. Érdekes, hogy Szlovákiában az uniós mennyiség 3,6 százaléka készült a tavalyi háromnegyed évben, majdnem annyi, mint a 3,9 százalékot elért Olaszországban.

A november végéig legyártott személykocsik 43,8 százaléka tartozott a mini- és a kiskocsik kategóriájába, míg egy évvel korábban még 45,3 százalék volt ez az arány. A dízelmotoros személyautók részesedése a teljes piacból ugyanakkor a 2009. 11 havi 45,6 százalékról 51,5-re emelkedett tavaly november végéig.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.