BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Amiben Amerika és Kína egyetért: nemet mondanak a francia konyakra

Egyelőre csak ígéri a fellendülést a francia minőségi szeszesital-gyártó, de a gödör, amelybe a kínai és az amerikai vámok taszították, egyre mélyebb. A Pernod Ricard azonban váltig bízik abban, hogy a helyzet hamarosan minden téren konszolidálódik, s erre majd koccintani is fognak az emberek.

Folytatódik a Pernod Ricard vesszőfutása, a minőségi szeszes italok francia bajnoka az eddigieknél is alacsonyabb forgalmi adatokról számolt be a júliussal indult 2026-os üzleti évének első negyedéről, azaz a kínai és az észak-amerikai fogyasztók továbbra sem keresik a társaság eleve magasabb árfekvésű termékeit. 

pernod ricard
A Pernod Ricard legismertebb konyakja, a Martell sem fogy úgy, ahogy szeretnék / Fotó: NurPhoto via AFP

A Pernod Ricard-nál nem osztják azokat a befektetői véleményeket, miszerint a fejlett piacokon az egészségesebb életmód propagálása és a társadalmi elfogadottság csökkenése miatt esne vissza az alkoholfogyasztás, s ennek következtében a vállalatnak hosszabb távon a kereslet tartós visszaesésével kellene megbarátkoznia. 

A Pernod Ricard másokat hibáztat a gyenge forgalomért

A menedzsment saját tapasztalataira és szakértőkre hivatkozva állítja, hogy nem a fogyasztói szokások változtak meg, hanem a márkás italok elérhetőségével vannak problémák. Magyarán a gazdasági körülmények, s az olyan adminisztratív intézkedések, mint az amerikai védővámok bevezetése, okolhatók a gyengébb üzletmenetért. 

Ennek ellenére a Pernod Ricard minden tőle telhetőt megtesz célpiacainak felrázására, s hogy a befektetőknek is kedvezzen, egymilliárd eurós megtakarítási programot hirdetett a 2026–2029 közötti üzleti évekre.

A ír Diageo mögött a világ második számú minőségi szeszesital-gyártójának számító franciák globális forgalma a szeptemberrel zárult három hónapban 7,6 százalékkal, 2,384 milliárd euróra esett vissza a csütörtökön közölt összesítés szerint. 

Gyógyír a csalódott részvényeseknek  

A cég az egyes piacokra csak százalékos változásokat tett közzé, a számszerű adatokat és az első üzleti negyedévre vonatkozó nyereségadatokat majd a féléves gyorsjelentésben részletezik, ami február végén esedékes. A részvényesek viszont korábban, az október 27-re összehívott éves közgyűlésen már megtehetik észrevételeiket a cég stratégiájával kapcsolatban. 

 

Ha addig nem szállnak ki a társaságból, amelynek részvényárfolyama az idén már 30 százalékot esett. Igaz, ebből  a héten mintegy 5 százalékot visszaszedett (péntek este 89,2 eurón állt), köszönhetően a forgalmi adatokhoz fűzött vezetői kommentároknak, s annak, hogy megerősítették: továbbra is az eladások javulására számítanak a júliusban elkezdődött üzleti évben. 

Jövőre beköszönt a kánaán

Az igazi fellendülés a jövő év elejétől várható, ezt az egyik fontos értékesítési csatornán, a vámmentes boltoknál megfigyelhető forgalombővülés már most előre jelzi, s akkortól a pénzügyi kimutatásoknál már érezhető lesz a bázishatás, azaz az alacsonyabbra állított mércét könnyebb és látványosabb lesz majd megugrani. Lesz majd honnan feljönni, hiszen a többi között

  • a Ballantine’s,
  • a Jameson,
  • a Seagram,
  • az Absolut,
  • a Martell,
  • a Chivas Regal,
  • a Beefeater
  • és a Havanna Club

márkáiról ismert Pernod Ricard két kiemelt piacán egyelőre szenved, a kínai forgalom 27 százalékkal volt alacsonyabb az egy évvel korábbinál, míg az Egyesült Államokban 16 százalékos volt a fogyasztáscsökkenés, itt ebben a készletek leépítése is ludas, és nyilvánvalóan az augusztustól 15 százalékra emelt amerikai védővám sem javít a Pernod exportlehetőségein.

Jameson Distillery Bow Street reopen after €11m investment
A Jameson ír whiskey a kínaiak kedvencei közé tartozik / Fotó: NurPhoto via AFP

Alexandre Ricard vezérigazgató azzal vigasztalta a befektetőket, hogy a mínuszok mínuszok maradtak ugyan, de már egyre vékonyabbak. Mindenesetre a kínai piacon az EU-val vívott vámháború áldozatául esett francia konyak alig fogy, a világ legnagyobb mennyiségben eladott whiskey-je, az ír Jameson viszont tartja az állásait. 

Ott a Pernod gyenge nyarat zárt, és az Őszközépünnep sem hozott számára áttörést. A japán, az afrikai és a közel-keleti forgalom növekedésnek indult, a törököknél a Ballantine’s és a Chivas Regal, a dél-afrikaiaknál a Martell konyak volt a nyerő.

Európában csak 4 százalékos visszaesést mutattak ki, s a nagy piacok közül a német, a brit és a francia is vesztésre áll, míg a spanyoloknál stabilizálódott a helyzet. 

Indiát az adóemelés sem tántoríthatja el 

Érdekesség, hogy a világ legnépesebb országa már a második helyet foglalja el a Pernod világtérképén, de ott is gondok vannak, mivel a lakosságszám alapján a második legnagyobb indiai államban, a Mumbai-központú Maharashtrában meglépett júliusi durva jövedékiadó-emelés miatt megtorpantak az eladások. 

A Pernod-nál azonban úgy látják, hogy ezt a hatást már kezdik megemészteni a fogyasztók, s az élet hamarosan visszatér a régi kerékvágásába, és az utóbbi negyedévben mért 3 százalékos bővülésnél is dinamikusabb teljesítményt tudnak felmutatni. 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.