BUX 43,662.95
-1.10%
BUMIX 3,808.63
+0.43%
CETOP20 1,884.01
+0.01%
OTP 9,358
-1.70%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
0.00%
-0.29%
0.00%
ZWACK 17,500
+1.16%
0.00%
ANY 1,565
-0.95%
RABA 1,120
+1.82%
0.00%
+0.78%
0.00%
+1.43%
-1.17%
-6.53%
+0.90%
0.00%
+0.43%
OTT1 149.2
0.00%
0.00%
MOL 2,886
-2.30%
+0.39%
ALTEO 2,950
+3.51%
0.00%
+0.22%
0.00%
-5.08%
+0.80%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
+0.17%
0.00%
0.00%
SunDell 45,600
-0.44%
+0.51%
+0.43%
-1.21%
-2.86%
+1.93%
+0.92%
GOPD 12,400
0.00%
OXOTH 3,500
0.00%
0.00%
NAP 1,190
0.00%
0.00%
0.00%
Forrás
RND Solutions
Cégvilág

Sorban jönnek a légicégek

A budapesti reptérre érkezett a Qatar, tavasszal jön az American Airlines, az AirBaltic

Sorban érkeznek Budapestre az új légitársaságok és járatok: csak 2011 első fél évében hat új járat nyílik a Ferihegyi reptéren, és folyamatosak az egyeztetések további légicégek hazánkba vonzásáról.

Tegnap jelentették be hivatalosan, hogy 2011. április 6-tól napi járatot indít New York JFK és Budapest Ferihegy között székmegosztási megállapodás keretében az American Airlines (AA) és a Malév. Kurt Stache, az AA nemzetközi alelnöke elmondta, a téli menetrendben heti négyre szűkítik a járatszámot, majd 2012 tavaszától ismét napi járatot üzemeltetnek. Az alelnök szerint „nem férhet kétség” ahhoz, hogy meg tudják tölteni a repülőgépeiket, erre utalnak az előfoglalási adatok is. A Világgazdaság kérdésére pedig elárulta, amenynyiben valóban kiemelten sikeres lesz a budapesti járat, fennáll a lehetősége, hogy a távolabbi jövőben más amerikai nagyvárosból is indítsanak gépeket Ferihegyre (az American Airlines öt fő amerikai központtal dolgozik, ezek New York mellett Chicago, Dallas, Los Angeles és Miami). Martin Gauss, a Malév vezérigazgatója a járatnyitás kapcsán kifejezte a reményét, hogy általa Budapest „kapuvá” válhat nyugat felé délkeletről és keletről. A két vezető kiemelte: az üzleti utasok megszerzésére összpontosítanak.

A keddi bejelentés alig pár héttel követett egy másik jelentős járatnyitást: január 17-e óta heti négy alkalommal közlekedik az „ötcsillagos légitársaságnak” aposztrofált Qatar Airways járata Budapest és Doha között, szeptembertől pedig napi egyre sűrűsödhet a járatszám. Ez év tavaszán ezek mellett számos új légitársaság érkezik Budapestre vagy sűríti a járatainak számát. „Rövid időn belül hat új Magyarországra irányuló légijárat indításáról született döntés a Légi Marketing Alap (LMA) közreműködése által, valamint a Magyar Turizmus (MT) Zrt.-nek és a Budapest Airport Zrt.-nek (BA) a hazánkba irányuló légi forgalom növelését célzó együttműködésének köszönhetően” – összegezte lapunknak Horváth Gergely, az MT Zrt. vezérigazgatója. Hozzátette: a tárgyalások első szakasza lezártnak tekinthető, mivel a lé-gicégek már meghirdették az ez évre vonatkozó menetrendjeiket. Hardy Mihály, a BA szóvivője lapunknak elmondta, jelenleg 40 légitársasággal tárgyalnak, és elsősorban a „fehér foltokat” szeretnék lefedni az új járatokkal, így az európai desztinációk mellett főként a Közel-Keletre, Ázsiára és Észak-Amerikára koncentrálnak. Megjegyezte: az idén már valószínűleg nem lesz újabb járatnyitásról szóló bejelentésük, azonban bíznak abban, hogy a mostani sorozat jövőre folytatódhat.

Míg az MT Zrt. az LMA-val az új járatok indítását segítő marketingtevékenységet végez, addig a BA a légitársaságoknak meghirdetett, többéves kedvezményrendszerével járul hozzá a légi forgalom növeléséhez. Az új járatok idevonzása anyagi érdeke is a reptérnek, hiszen a BA bevételeinek 70-75 százaléka közvetlenül a légi közlekedés kiszolgálásából származik. A BA vezetésének célja, hogy Ferihegy a kelet-közép-európai régió legjobb repülőterévé váljon mind a szolgáltatások minősége, mind az utasszám-növekedés terén. Horváth Gergely szerint ahhoz, hogy további új járatok érkezzenek hazánkba, jövőre mindenképpen szükség lenne megemelni az LMA-ra ez évben elkülönített 300 millió forintos keretet. Hozzátette: az LMA-ra fordított összeg sokszorosan megtérül, konkrétan mérhető eredménye az új járatokkal érkező utazók által a hazai kereskedelmi szálláshelyeken eltöltött vendégéjszakák számában mutatkozik meg.

Tavaly is számos új úti cél jelent meg ferihegyen

Már tavaly számos új légitársaság és új úti cél jelent meg a Budapest Airport kínálatában, valamint számos társaság sűrítette meglévő járatait. Csak 2010-ben öt új járatot indított Budapestről a Wizz Air, egy célállomással bővített a Germanwings, valamint az év végén – többéves kihagyás után – visszatért Budapestre a holland KLM is. A múlt év forgalmi statisztikáiból kiderül, folytatódott a diszkont-légitársaságok piacán a Wizz Air magabiztos menetelése, amely közel 26 százalékkal több utast szállított Budapestről, mint 2009-ben.

Kiemelkedően jól teljesített a Lufthansa és Germanwings is, mindkét német társaság 10 százalékot meghaladó mértékben növelte forgalmát. Emellett a 2010-es adatok azt mutatják, hogy a hagyományos légicégek közül a kínai Hainan Airlines, a Carpatair, az Air France és az Aerosvit, a fapadosok közül az EasyJet, valamint a Jet2.com, a charter-légitársaságok között pedig a Travel Service is jelentősen növelte jegyeladásait a budapesti járatokra.

Tavaly 8,190 millió utas fordult meg Ferihegyen, az idén 8,7 milliót várnak.

Kiemelkedően jól teljesített a Lufthansa és Germanwings is, mindkét német társaság 10 százalékot meghaladó mértékben növelte forgalmát. Emellett a 2010-es adatok azt mutatják, hogy a hagyományos légicégek közül a kínai Hainan Airlines, a Carpatair, az Air France és az Aerosvit, a fapadosok közül az EasyJet, valamint a Jet2.com, a charter-légitársaságok között pedig a Travel Service is jelentősen növelte jegyeladásait a budapesti járatokra.

Tavaly 8,190 millió utas fordult meg Ferihegyen, az idén 8,7 milliót várnak.-->

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek