BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Szívinfarktust okozhat a zaj is

Hatvan decibel felett a szív is érintett lehet, a hölgyek érzékenyebbek

Mára világossá vált, hogy nemcsak a szmog, de a nagy zaj is rongálja a szívet és az ereket. Svájci kutatók igazolták, hogy a repülőterek környékén lakók gyakrabban kapnak infarktust. A medicina is egyre többet foglalkozik a zajártalommal, és ez érthető. Mi is beszámoltunk már az ENSZ Egészségügyi Világszervezetének azon felméréséről, amelyet Európa legzajosabb államában, a zsúfolt Olaszországban végzett. Kiderült, hogy Itáliában él a kontinens legtöbb halláskárosodottja, mintegy hétmillió ember. Az sem újdonság, hogy a nagy hangerő nem csak a fülre hat. Mi is beszámoltunk azokról a kutatásokról, amelyek bebizonyították, hogy a refluxbetegség, a nyelőcsőbe visszaáramló gyomornedv gyakoribb a városi zajtól „stresszelők” körében.

A svájci szakemberek négy és fél millió ember egészségügyi adatait elemezték. Harminc éven keresztül követte a zajártalom következményeit Magger Egger, a Berni Egyetem kutatója. Ügyelt arra, hogy függetlenítse a vizsgálatot az egyéb környezeti szenynyező ártalmaktól, így a légszennyeződéstől is. Ez fontos volt, hisz a szmogban bizonyítottan vannak érrendszert is károsító elemek.

Eggernek az Epidemiology nevű orvosi szakfolyóiratban publikált cikkéből egyértelműen kiderült, hogy a repülőtér környezetében lakóknál szignifikánsan magasabb volt az infarktuson átesettek száma. Hatvan decibel az a határ, amely felett a szív is érintett lehet. Ez egyáltalán nem túl erős zaj, nem haladja meg mondjuk egy kocsmai beszélgetés hangerejét. Összehasonlításképpen: egy légkalapácsnak 100, egy induláskor feldübörgő sugárhajtású gépnek 120 decibel a hangereje. A 130 decibel feletti zaj már igazi fájdalmat okoz a fülben.
A szívbetegségek száma az idővel, a zajártalom időtartamával arányosan emelkedett, természetesen a csendesebb környezetben élő kontrollcsoporthoz képest. Akik legalább 15 éve laktak rosszul zajszigetelt házban a repterek mellett, azoknak hamarabb záródtak el a szívkoszorúerei, azaz kaptak infarktust. Ugyanakkor a zaj azért nem univerzális csapás: ugyanezen csoportban nem nőtt meg a rákbetegek száma.

Hogy mik a zaj károsító hatásának kórélettani okai, még nem tudjuk pontosan. Az világos, hogy a zaj stresszkeltő, és az erekre, a szívre az idegrendszeren, illetve a „stresszhormokon” át hat. Ám ennek pontos patofiziológiai hatásmechanizmusa további vizsgálatokat igényel.
Németországban is folytak hasonló kutatások. Ezeket – jellemző módon – a betegkasszák, azaz a biztosítók látták el pontos adatokkal – az ő érdekük is, hogy minél kevesebb legyen a beteg. A felmérést irányító brémai orvos, Eberhard Greiser a Der Spiegel hetilapnak elmondta, ők mintegy egymillió biztosított adatait elemezték. Egyértelművé vált, hogy a kölni repülőtér közvetlen közelében lakóknak a szívét károsította a nagy zaj. Körükben – az infarktuson kívül – kimutathatóan nőtt a stroke, az agyvérzés előfordulása is. Akár a svájciaknál, itt is 60 decibel körüli volt a károsodást okozó átlagos hangerősség alsó határa.
A nemi megoszlás is érdekes. A hölgyek e tekintetben valamivel érzékenyebbek. A repülőgépek zajától szenvedő negyven feletti nők körében 100 százalékkal megnőtt a szívbetegek száma, csendesebb övezetben élő kortársaikhoz képest kétszer gyakrabban kerültek kórházba. A férfiaknál ez az arány valamivel kisebbnek bizonyult: 69 százalékuknál igazoltak zajra visszavezethető keringési problémát.
A zajártalom igazi népegészségügyi problémává nőtte ki magát. Így például a német főváros melletti Schönfeld folyamatosan épülő Brandenburg nemzetközi repülőterének környékén a következő tíz évben ötezerrel több infarktusos és 1300 agyvérzéses beteget lesznek kénytelenek ellátni a kórházak – hacsak nem veszik komolyan az orvosok intelmeit, és nem tesznek sürgősen komoly zajvédelmi intézkedéseket.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.