Cégvilág

A válság ellenére is jól megy a "kütyü-biznisz"

Egyre többen látnak lehetőséget az információtechnológiai, számítástechnikai, híradás-technikai berendezések kereskedelmében. Az elmúlt években annak ellenére folyamatosan nőtt az e tevékenységgel foglalkozó cégek száma, hogy a gazdasági válság kezdete óta különösen nehéz túlélni: kicsi az árrés, a nagy forgalmazók szorongatják a kicsiket, csak a stabil vevőkör biztosíték a túlélésre. A gazdaság.hu az egyik kiskereskedelmi lánc budapesti partnerével készített interjút a témában.

Tavaly év végén 4327 információtechnológiai, híradás-technikai berendezések és alkatrészei nagy- és kiskereskedelmével, valamint számítógép, periféria, szoftver, elektronikus berendezések, telekommunikációs termékek, audio-, és videoberendezések kiskereskedelmével foglalkozó vállalkozás működött Magyarországon, 5,7 százalékkal több mint 2009 decemberében. Az év során 165 társasággal szemben kezdeményeztek felszámolási eljárást, míg 2009- csupán 108-at vontak ilyen eljárás alá.

Miközben az elmúlt 5 évben folyamatosan emelkedett az információtechnológiai, számítástechnikai berendezések kereskedelmével foglalkozó cégek száma, a felszámolással érintett társaságoké is évről évre növekszik: tavaly 52,7 százalékkal több vállalkozás ellen indítottak ilyen eljárást, mint 2009-ben – derül ki az Opten céginformációs szolgáltató adatbázisából.

Az információtechnológiai, számítástechnikai berendezések kereskedelmével foglalkozó cégek által foglalkoztatottak létszáma ennek ellenére 2010 januárja és decembere között 11 667-ről 14 330-ra nőtt.

„Sokan látnak lehetőséget ebben az üzletágban, pedig 2008 óta nagyon nehéz túlélni. Csupán öt-tíz százalékos árréssel dolgozunk, és a termékek gyorsan cserélődnek: egy ma 250 ezer forintért beszerzett laptop 3 hónap múlva, a következő újdonság megjelenésekor már csak 200 ezret fog érni. Akinek nincs stabil, a készleteket rövid időn belül megvásárló vevőköre, az gyorsan megbukik, de ezt kívülről nem látni, ezért sok, a piacra újonnan belépő cég jár pórul – mondja Vargyai Máté, a Notebook Store kiskereskedelmi hálózat Budapest, Bartók Béla úti partnerének vezetője.

A szakember tapasztalatai szerint a gazdasági válság kezdete óta nagyjából a felére esett a kereslet. Egyelőre az élénkülés jeleit sem látni, bár a tavalyi karácsonyi szezon valamelyest nagyobb forgalmat hozott, mint a 2009-es, azóta viszont ismét visszaesést tapasztalnak a piacon. Úgy véli, a felszámolások oka többnyire az, hogy a kiskereskedők nem tudnak időben.

vállalat 2010 számítástechnika híradástechnika Opten 2009 cég notebook árrés technológia infokommunikáció
Kapcsolódó cikkek