BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Felháborodtak a taxis cégek

Tiltakozás. Nem alkalmas a szaktárca jogszabálytervezete a taxiszolgáltatás területén tapasztalható problémák orvoslására – állítja a Taxi Gépkocsivezetők Független Szakszervezete (TGFSZ), amely közleményben összegezte kifogásait. Mint írják, megdöbbenéssel fogadták a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium elképzeléseit.

A TGFSZ felháborítónak tartja, hogy évek, esetenként évtizedek óta gyakorló taxisokat köteleznének tanfolyamok újbóli elvégzésére és vizsgák ismételt letételére.

„Értetlenül állunk az előtt, hogy sok ezer, csőd szélén bukdácsoló kisvállalkozót kényszerítenének milliós beruházásokra, mindezt egy gazdasági válság kellős közepén” – fogalmaznak. S hozzáteszik: „Elképesztő cinizmusnak tartjuk a Hatásvizsgálati lap azon megállapításait, melyek szerint a javasolt új szabályozásnak nincs közvetlen hatása a vállalkozások pénzügyi helyzetére, s az nem érinti a háztartások pénzügyi terheit.”

A TGFSZ szakmailag megalapozatlannak, hatásait tekintve átgondolatlannak, érdekvédelmi szempontból kifejezetten aggályosnak tekinti a jogszabálytervezetet, amely alkalmatlan az érdemi tárgyalásra. A szervezet „a tervezetben foglaltakat a leghatározottabban elutasítja, egyben tiltakozását fejezi ki, és a tervezet ilyen formában történő beterjesztése ellen aláírásgyűjtésbe kezd” – olvasható a közleményben.

Lapunk a napokban írta meg (VG, 2011. március 11.), hogy a tervek szerint öt évben maximálnák a taxiengedélyek érvényességét. Az engedély megújításához pedig tanfolyamokra, vizsgákra kellene járniuk a taxisoknak. Mindez nem csekély anyagi megterhelést jelentene számukra, pedig már most is alig tudják kitermelni a költségeiket, s az árverseny már-már az esztelenség határát súrolja. A fuvarszervező társaságok alvállalkozóiként dolgozó taxisok többségének már nem futja autócserére, egyre többen képtelenek fizetni a gépkocsi lízingdíját, elmaradnak az adó, illetve a társadalombiztosítási járulék kifizetésével.

Mindennek részben az is az oka, hogy túl sokan vannak a piacon. A fővárosban ma 15-17 taxitársaság működik. Ezeken a társaságokon kívül még mintegy 5400-5600 engedéllyel rendelkező, valamint körülbelül ezer „feketetaxis” vadászik utasokra a fővárosi utakon. Szakértők szerint legfeljebb 3500-4000 taxist bírna el a piac. n VG

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.