BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Már nyereséges a Knaus Kft.

Nemcsak az olcsó munkaerő, hanem a fejlesztési potenciál is a túlélés záloga

Járműgyártás. Megkezdte egy néhány tucatos próbaszéria szállítását Dél-Koreába a Knaus Tabbert Kft. A cég a saját fejlesztésű járműveken felül elindíthatja egy különleges lakókocsi gyártását is, amelyet eddig a német testvérvállalat készített. A T@B lakókocsi a Knaus exkluzív modellje, amelynek kihasználhatósága ugyan áramvonalas alakja és kis mérete miatt nem olyan jó, mint a kocka alakúaké, ám a T@B-tulajdonosok éppúgy „kasztba” tömörülnek, mint azok, akik Mini autót vesznek. És a kétszemélyes T@B árszintje is ahhoz mérhető, 13-14 ezer euró, így feltételezhető, hogy árrése is, és erre különösen szüksége van a nagyoroszi vállalatnak.

A cég volt már fenn s nagyon lenn is. A világválságig nyereséges volt, fennállása legjobb eredményét a krízis kitörése előtti július végén zárt üzleti évben érte el. A német anyacég csődje miatt azonban sokáig bizonytalanná vált a kft. jövője, amíg a holland HTP befektetői csoport meg nem mentette a céget.

A hollandok hamar rájöttek, hogy a nagyoroszi társaságot nem áldozhatják föl. Egyrészt azért, mert a magyarországi gyártás jelentősen olcsóbb, mint a német, másrészt Nagyorosziban létrejött egy nem elhanyagolható fejlesztői potenciál. Az itteni mérnökök által létrehozott járműtípusok mindig is eredményesen szerepeltek a piac előszobájának számító nyár végi nemzetközi kempingjármű-szalonon, Düsseldorfban. A tavalyi Caravan Salonon például 300 darabos megrendelést kapott a cég annak eredményeként, hogy a holland befektetői csoport felélesztette a Knaus korábban parkolópályán tartott márkáját, a Weinsberget. Ez lett a cég olcsó modellcsaládja, amelynek Nagyorosziban tervezett hatszemélyes, 12-13 ezer eurós lakókocsijából, a Cara-One-ból napi 12 darab hagyja el a gyárat, a T@B-ből pedig 250 darab készül az idén.

Ugyancsak a tulajdonos döntése alapján ezen a héten kezdődik egy 150 darabos limitált széria sorozatgyártás a hatvanas évek legendás (nyugat)német lakókocsijának másolatából, a Schwalbennestből, amelyet szintén Nagyorosziban terveztek.

Már régen nem működne az üzem, ha nem készítettek volna évről évre néhány járműtervet, amelyek rendre pozitív fogadtatásra találtak a piacon. Így a Weinsberg lakóautó-változatát, a Cara-Bust is itt fejlesztették tavaly, akárcsak az évek óta eléggé keresett Box Star lakóautót. E két modellből legalább 800 készülhet ebben az évben. Ez különösen annak fényében kiváló eredmény, hogy a cég legjobb, 2008. július végén zárult üzleti évében még csak 420 Box Star hagyta el a gyárat. Igaz, az az év 4790 lakókocsi kiszállításával ért véget.

Az idei rendelésállomány stabil üzletmenetet mutat, ám az egykor 350 fős cég jelenleg a bérelt alkalmazottakkal együtt már csak 240 embernek ad munkát, és Botka József ügyvezető igazgató úgy látja, a szezon után már megint csupán 170 lesz a létszám. D. K.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.