A közúti közlekedésben a villamos energia (idetartozik a hidrogénüzem is) és a megújuló üzemanyagok arányának növelése a cél az ország elfogadásra váró, 2030-ig szóló energiastratégiája szerint. A bioüzemanyagoknak a hagyományosban lévő aránya az európai uniós irányelvek szerint 2020-ra el kell érje a tíz, 2030-ra pedig a 17 százalékot. A mostani szabályozás még 5–15 térfogatszázalékot ír elő üzemanyagtípustól függően. A közösségi közlekedésben a biomassza-alapú s a helyben termelt, második generációs üzemanyagokra és biogázra való áttérés hozhat jó eredményeket.
A közúti áruszállítás átterelése vasútra és vízi útra nagyobb energiahatékonysággal jár, de ehhez fejleszteni kell és versenyképessé kell tenni az infrastruktúrát. Utóbbiban segíthet az olaj, így a közúti teherszállítás drágulása. Szakértők szerint legkésőbb 15 éven belül az olajtermelés eléri a hozamcsúcsot. Az ezutáni termeléscsökkenés üzemanyaghiánnyal és komoly drágulással fenyeget.
A közlekedés kőolajalapú marad a következő húsz évben. Ám minden lehetőséget meg kell adni az alternatív technológiáknak, hogy a későbbi teljes átállás minél zökkenőmentesebb legyen – véli a tanulmány. Az elmúlt tíz évben megjelentek a hibrid személyautók, de nem terjedtek el tömegesen. Bár a különböző elektromos gépkocsik pár éven belül határozottabban piacra lépnek, a hazai vásárlók számára valószínűleg csak tíz él múlva lesznek megfizethetők. Emiatt ennyit késhet a tömeges váltás is a jobb gazdasági helyzetű országokhoz képest. Persze a gépkocsiállomány lecserélése nem elég a korszerűsödéshez. A villamos energia és infrastruktúra iránti igény támogatása a legfontosabb állami közreműködést igénylő feladat. Ez az egyébként is tervezett nukleáris fejlesztések segítségével lesz támogatható.
Bár számítunk az energiafelhasználás növekedésére, igyekeznünk kell azt korlátozni is. A fölösleges mobilitás csökkentésére – figyelembe véve ennek negatív gazdasági és társadalmi következményeit – már most is nagy igény van, léteznek is kezdeményezések az internetes ügyintézésekre, a távmunkára és a távtanulásra. A vasúthasználatra való áttérés a közösségi közlekedésben is fontos, ám ehhez a vasúttársaságainknak jelentős fejlesztéseket kell végrehajtaniuk, s szolgáltatásaikat versenyképes áron szükséges kínálniuk.
Áttörés Koreában
A hidrogénüzemű autók hidrogénellátásához szükséges vízbontás az áram használata miatt nem gazdaságos. Nemrég a Szöuli Állami Egyetemen katalizátorokkal és napfénnyel nyertek ki hidrogént a vízből, a növények fotoszintézisét utánozva. A technológia áttörést jelenthet a „zöld” autószektorban.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.