Cégvilág

Börtönnel sújtanák a kilométeróra-tekergetőket

Nem csak az itthon külföldi rendszámmal járók ügyét rendezné az Európában bevett módon a parlament előtt fekvő javaslatcsomag.

A húszpontos koncepció jelentős lépéseket javasol az autós üzletághoz kapcsolódó rész ágazatoknak, például a szervizelésnek a legális gazdaság irányába terelésére, a feketegazdaság csökkentésére a szegmensben - nyilatkozta Erdélyi Péter, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének ügyvezető elnöke a Duna Televízió Közbeszéd című műsorában. Többek között a céges személyautók után visszaigényelhetővé tennék a szerviz és a karbantartását áfáját, maximálnák a regisztrációs felső határát, és a használtgépjármű-vásárlás biztonságát is növelnék egy állam által működtetett, lekérdezhető adatbázis révén.

Nyugat-Európa szerte nem megengedett, hogy valaki az állandó életvitele szerinti országétól eltérő rendszámú gépkocsival közlekedjen az adott országban; más-más módszerrel, de akadályozzák ezt az államok, a magyar javaslat az osztrák példát veszi mintaként – nyilatkozta Erdélyi Péter. A tiltás magyarázata az, hogy ki hol él életvitelszerűen, ott adózik. Az adózás körébe pedig beletartoznak az autók is. Erdélyi Péter szerint azok, akik bár Magyarországon élnek és dolgoznak, ám külföldi rendszámú gépkocsival közlekednek, jelentős anyagi kiesést is okoznak a költségvetésnek: nem fizetnek itt általános forgalmi adót, regisztrációs adót, “kilowatt adót”, nem róják le az illetékeket, és mentesülnek a különféle szabálysértési bírságok alól is egyelőre.

A parlament előtt fekvő húszpontos csomagban nem csak ez az egy “tétel”, azaz a rendszám-probléma szerepel, hanem például szó esik a feketén működő, számlát nem adó szervizekről, bontókról is. Ha elfogadja a parlament, azt üzeni majd a társadalomnak, hogy a magyar állam elmozdul a rend felé, elmozdul a fekete gazdaságtól ebben a szegmensben.

A húszpontos csomag egyes elemei gazdasági szempontból is segítenék a szektort. Erdélyi Péter ilyennek mondta a tételt, amely lehetővé tenné, hogy  – amint az Európa-szerte bevett szokás – az áfa-körbe tartozó cégek visszaigényelhessék az általános forgalmi adót a személygépkocsi karbantartása és javítása után. Ez egyfelől a legális felé tereli a szervizforgalmat, másfelől általában is tisztítja a gazdaságot, hiszen a számla nélküli forgalom ebben a szektorban is jelentősen csökkenne az intézkedés hatására – feltételezte az egyesületi elnök. További anyagi ösztönzés a javaslat-csomagban – ezúttal a vevők felé –, hogy jogszabályban maximálnák a gépkocsik után fizetendő regisztrációs adó felső határát.

A beszélgetésben elhangzott: arra is javaslatot tettek a parlamentnek, hogy a jövőben könnyebben nyomon követhető legyen a használt kocsik által futott kilométerszám, amit ma nagyon megnehezít a számlálók visszatekerésének gyakorlata. Azt javasolják, börtönnel legyen büntethető, ha valaki eladóként szándékosan téveszti meg ilyen módon a vevőt. Másfelől javasolják létrehozni – lehetőleg az állam által működtetve – a gépjármű-történeti adatbázist; a vevők ebből lekérdezhetnék a megvásárolni kívánt használt kocsi történetét, beleértve a szerviz-, a javítási- és a biztosítási történetét is - nyilatkozta Erdélyi Péter a Közbeszéd stúdiójában.

bontó kilométeróra regisztrációs adó szervíz rendszám
Kapcsolódó cikkek