BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Jelentős szolnoki bővítést fontolgat a Stadler

További megbízások megszerzésén, tevékenységbővítésen dolgozik, és egy több milliárd forintba kerülő új üzem építését fontolgatja a Stadler Rail Csoport. Közben olyan szakmai partnert keres, amellyel metrófejlesztésbe foghat, s sikerrel pályázhat a BKV majdani tenderén.

Jó évzárás után vizsgálja tevékenysége bővítését a svájci hátterű Stadler Rail Csoport. Két magyarországi üzemének egyike, a 31 fős pusztaszabolcsi járműjavító közel 1,2 milliárdos árbevételt ért el, üzemi eredménye 340 millió, adózott és mérleg szerinti eredménye mintegy 200 millió forint volt. A számok két fontos dolgot is mutatnak Dunai Zoltán ügyvezető igazgató szerint. Egyrészt, hogy a három éves üzem a vasúti járműjavító szakmában példa nélküli árbevétel-arányos nyereséget, azaz hatékonyságot ért el, másrészt, hogy a tulajdonos nem vett ki a cégből egy fillér osztalékot sem. A Stadler másik egysége, a két éve létesített, 225 fős szolnoki kocsiszekrénygyár 3,5 milliárd forintos árbevételt ért el. Itt egyébként nemrég vezetőváltás volt. Az alapkőletételtől kezdve minden ottani munkáért felelős Michael Moser megbízatása lejárt, helyét gyárigazgatóként és Dunai Zoltán melletti társügyvezetőként Egmont Schaffhauser vette át. A két telephely munkáját egy kis budapesti vezérképviselet fogja össze.

„Pusztaszabolcsra további karbantartási munkákat szeretnénk telepíteni. Ott ma az anyacégünktől a MÁV Zrt. által rendelt 60 FLIRT motorvonat karbantartása folyik, ez adta a tavalyi bevételünk mintegy kétharmadát. A fennmaradó hányad a hazai iparvasút-társaságok és a GYSEV által rendelt kerékesztergálásból, valamint a MÁV-tól kapott, garancián túli munkákból származott. A 8,5 millió euróból kialakított pusztaszabolcsi bázis adottságai megfelelnek a MÁV-Start által üzemeltetett 10 Talent motorvonat karbantartására is. A MÁV erre vonatkozó tárgyalásos tendere már folyik, a hatéves megbízásra szeretnénk jó ajánlatot tenni” – jelentette ki Dunai Zoltán.

Pusztaszabolcs kész arra is, hogy ott alakítsák át a 60 FLIRT vonatirányítási rendszerét ETCS 2 rendszerűre. E megrendelésre azért számít, mert a MÁV már megkezdte, illetve tervezi három vonala felszerelését az uniós szintű vonatirányítást lehetővé tévő ETCS 2-vel, tehát az ezeken a vonalakon futó vonatoknak is képeseknek kell lenniük e rendszerben működni. Ez az átalakítás két, két és fél éves munkát jelentene a járműjavítónak, teljesítéséhez 15-20 villany- és mechanikai szerelőt kellene alkalmaznia. (Az érintett hegyeshalmi, kecskeméti és békéscsabai vonalakon kétharmad részben FLIRT-ök futnak.)

Arra viszont már sem hely, sem egyéb kapacitás nem lenne Pusztaszabolcson, hogy – ha a MÁV további FLIRT-öket rendelne – azok karbantartását is meg oldják. Igaz, a folytatódó elővárosiközlekedés fejlesztése részeként beszerzendő új vonatok Kelet-Magyarországon futnának, így célszerű lenne karbantartó bázisuknak is ott helyet keresni. A MÁV-nak 300 fölötti ülőhelyszámú vonatokra lesz szüksége, igényei a FLIRT hatrészes vagy emeletes változatával nagyon jól kielégíthetők Dunai Zoltán szerint.

A szolnoki üzem már korábban kibővítette eredeti profilját, és úgy tűnik, hamarabb növi ki a telephelyét is, mint a pusztaszabolcsi. Eredetileg FLIRT kocsiszekrények hegesztésére és fényezésére hozták létre hétmilliárd forintból, de ma már ott készülnek az anyacég GTW motorvonatainak kocsiszekrényei, és ott történik a fényezés is. Ott állítják elő továbbá a KISS emeletes motorvonat kocsiteste komponenseinek 80 százalékát, sőt, az észt és a fehérorosz piacra szánt széles kocsitesteket is.

A alumíniumdivízióra tervezett 200 fős induló létszámot már meghaladták, a szélesebb kocsitest miatt a festőkabint kibővítették, ez azonban a felső határ.

„Egyeztetés és jóváhagyás alatt van egy újabb, többmilliárd forintos összeszerelő üzem létesítése. Kedvező döntés esetén akár már az idén letehetjük az alapkövét, és 2012 második felében indulhat a termelés. Ez fokozatosan újabb 300-350 munkahely létesítését jelenti” – tájékoztatott Dunai Zoltán. Az új üzem tevékenysége konvertálható lesz, azaz a megbízáshoz igazodva lehet benne változtatni a kocsitestgyártó és a szerelőkapacitást. Az új üzem a következő generációs FLIRT-ök gyártásába szállhat majd be. E vonatok óránként 200 kilométert is megtesznek, az üléskiosztásuktól függően intercitynek is alkalmasak lehetnek, s felszerelik őket uniós ütközésnormáknak is megfelelő mozdonyvezető-védelmi rendszerrel is. Sok emeletes motorvonatkocsiszekrény-gyártásra, -festésre és -szerelésre is számít a gyár. Felépülésével bővülnének a MÁV Gépészet egyébként már meglévő alvállalkozói, együttműködési lehetőségei is.

Dunai Zoltán szerint a Stadler járműcsalád jól sikerült, nagyon széles piaci igény elégíthető ki vele. E családnak része a villamos, s talán még a metró is az lesz. A cég készül a fővárosi járműbeszerzési koncepció részeként kiírandó, mintegy 100 – 45 és 32 méteres – villamosra kiírandó pályázatra. „Érdekel minket a metrótender is. Keressük a kapcsolatot olyan szakmai partnerrel, amellyel közös metrófejlesztést indíthatnánk, és konzorciumot alkotva sikeres ajánlatot adhatnánk be” – közölte Dunai Zoltán.

Megtérülés

A szolnoki üzemnek három állami támogatást ítéltek meg. A szakképzésit a cég nem vette igénybe, a 160 milliós munkahelyteremtő támogatásból 152 milliót használt fel, a 250 milliós gazdaságélénkítő támogatás lehívása pedig még tart. 15 évig ingyen használhatja azt a telket, amelynek a megvásárlása 200 milliójába került volna. Ez akkora támogatás, amellyel az állam három, három és fél év alatt válik nullszaldóssá, azt figyelembe véve, hogy a gyár alkalmazottai ennyi idő alatt fizetnek be ekkora összegű személyi jövedelemadót és járulékot.


Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.