Cégvilág

Okostelefonok itthon: Vezet a Nokia, feltörne a Sony Ericsson

Közel 80 százalékkal nőtt a világ okostelefon-piaca az idei első negyedévben. Éves összevetésben a három hónap alatt eladott készülékek száma már megközelíti a 100 millió darabot - derül ki az IDC piackutató legfrissebb felméréséből.

Magyarországon az IDC pár hónapja indította a mobiltelefon-piac mérését, így éves összevetésre még nem nagyon van mód, és az első negyedévre vonatkozó adatok is előzetesek. Az viszont már biztosan állítható, hogy az okosok nálunk is megállíthatatlanok. A különféle magán- és üzleti alkalmazások használatára alkalmas eszközökből az előző negyedévivel összevetve az idei első három hónapban 15-20 százalékkal több talált gazdára Magyarországon – mondja Hitter Lénárd, az IDC Magyarország Kft. elemzője. A tavalyi karácsonyi szezonban a hazai szolgáltatók mobiltelefon-portfoliójának mintegy egyharmada volt okostelefon, az idei első negyedévben már az ott található kínálatnak nagyjából a fele sorolható ebbe a kategóriába.  Az elemző az év egészére 50-60 százalékos bővülést vetít előre a magyarországi okostelefon-piacon.

Ami a márkákat illeti, minden korábbinál szorosabb a verseny a piac első két helyezettje között. A korábban magabiztosan vezető Nokiát nagyon megközelítette a Samsung. Mögöttük a hazai dobogó harmadik fokára az LG állhat fel. A vezető márkák annak köszönhetik népszerűségüket, hogy az utóbbi hónapokban több olcsóbb - 30-40 ezer forint körüli - modellt is piacra dobtak.

A dél-koreai márka az idén megtöbbszörözi az okostelefonok eladását a hazai piacon is. Kunos Balázs, a Samsung Electronics Magyar Zrt. mobilüzletágának igazgatójától megtudtuk, hogy az első három hónapban eladott készülékek 28 százalékát lehetett ebbe a kategóriába sorolni, egy éve ennek az aránya még alig haladta meg a 6 százalékot. Az idei második negyedévben viszont már minden második Samsung mobil az okostelefon-szegmensbe tartozik majd. Az üzletág-igazgató bejelentette, hogy néhány héten belül, legkésőbb júniusban megjelenik a Galaxy S újabb verziója, ez a készüléktípus volt tavaly a márka egyik legkeresettebb okos készüléke, amelyből itthon több mint 20 ezret adtak el. Nyitni kívánnak egy új mobilszegmenst is azzal a készülékkel, amely nem a hagyományos mobilhálózatokban, hanem a Magyarországon viszonylag nagy számban ingyenes hozzáférhető wifihálózatokban működik, de zenelejátszóként, sőt második tévékészülékként is használható.

Az Apple nálunk egyelőre a negyedik helyen áll, amit az IDC elemzője azzal magyaráz, hogy az iPhone-ok ára relatíve még mindig magas. Hozzátehetjük, az almalógójú amerikai márkának időről-időre sikerül hiánypszichózist is generálnia az alulméretezett szállítmányokkal.

A versenybe a jövőképét elég hosszasan kereső Sony Ericsson is bele akar szólni. Mint azt pár hete Németh Viktor, regionális marketingigazgató jelezte, jön a márka legújabb okostelefon-családja. Hozzátette, az Android operációs rendszerrel felszerelt készülékektől az itteni piacon is sokat vár a stratégiáját, termékportfólióját 2010-ben teljesen átalakító japán–svéd mobilgyártó. „Számításaink szerint a márka jelenleg a magyarországi mobiltelefon-piac Android-szegmensének első két szereplője között van, cél az elsőség mielőbbi megszerzése” – válaszolta lapunk piaci várakozásokat firtató kérdésére a marketingigazgató. Okostelefonokból a SonyEricsson eddig világméretekben 10 milliót adott el, ez nagyjából a negyede a márka tavalyi összes értékesítésének.

Az okostelefonok megjelenésével jelentős mértékben átalakult mobiltelefon-piacon az utóbbi két évben a SonyEricsson volt az egyik olyan márka, amely igen nagy arányú visszaesést volt kénytelen elkönyvelni a rosszul megválasztott termékstratégia miatt. A cégvezetés az utóbbi egy évet a termékkoncepciók újragondolására fordította, amelynek részeként az új portfólió erősebben kíván építeni az egyéb Sony termékekre és fejlesztésekre, utalva a japán márka korábbi sikereire, mint amilyen például a zenelejátszók körében a walkman volt.

Ami a világpiaci tendenciákat illeti, a gyártók számára egyértelművé vált, hogy aki kimarad az okostelefonokból, az lemarad a mobilkészülék-versenyben, mi több, saját növekedését is veszélyeztetheti vele. Épp a növekedési potenciálra alapozva fontos a gyártóknak, hogy majd minden ügyfélszegmens számára hozzáférhetővé tegyék ezeket az eszközöket, amelyek között egyre több a belépőszintű ajánlat. Ma már a felsőkategóriás okostelefonokhoz is a tavalyinál kedvezőbb áron lehet hozzájutni.

Ami a márkákat illeti, a komoly átalakulásra készülő Nokiának világméretekben még sikerült megőriznie az elsőségét. Ismeretes, hogy Nyugat-Európában az Apple már letaszította a trónjáról a finn gyártót.

 

okostelefon LG Apple IDC Nokia Samsung Galaxy S Sony Ericsson
Kapcsolódó cikkek