A legújabb technológiában rejlő lehetőségeket korántsem használják ki az olasz fiatalok – legalábbis ez derült ki a Milánóban nemrég megrendezett Editech nemzetközi konferencián. Egyes szektorokban az innováció nehezen terjed el, erre jó példa, hogy míg a 15–19 éves fiatalok 90 százaléka használ számítógépet, addig a tanulásban kevesebb mint a felük veszi igénybe a világháló adta lehetőségeket, így például a Wikipediát vagy a Google-t.
Az olasz tankönyvkiadók az elmúlt időszakban több eszközt is bevetettek, hogy az egyes tantárgyak oktatásánál – például a történelemnél, irodalomnál – a hagyományos tananyagot CD-kel, USB számítógépes csatlakozókkal bővítsék, illetve weboldalakkal egészítsék ki, amelyek az írott anyag frissítését, bővítését szolgálják. Az erőfeszítések azonban – legalábbis eddig – nem hozták meg a várt sikert. Ezt mutatja például, hogy egy tízezres példányban eladott angolnyelv-könyvhöz rossz CD-t csatoltak, amelyre egy másik könyvhöz tartozó szövegek kerültek, ám csupán egyetlen személy jelezte ezt a problémát a kiadónak.
Úttörőkben ugyanakkor nincs hiány Olaszországban: a torinói Bodoni Egyetem egyik oktatója például nemrégiben e-könyvet jelentetett meg arról, hogy az iPadet miként lehetne bevonni az iskolai oktatásba. Annak ellenére lépte meg ezt a szakember, hogy meglehetősen pesszimistán látja az e-könyvek elterjedését a tankönyvkiadók esetében, akik komolyan aggódnak a hagyományos papíralapú könyvek visszaszorulása miatt. Igaz, az árak egyelőre a print felé billentik a mérleg nyelvét, átlagosan 30-35 százalékos előnyükkel. Bár ebben nem kis szerepet játszik, hogy míg az e-könyvek esetében 20 százalékos az adókulcs, addig a papíralapúakéban mindössze 4 százalék.
Egyes magániskolákban ugyanakkor már elkezdték Apple táblagépekre cserélni az iskolai tankönyveket, mondván: az iPad kiváló multifunkciós eszköz a tanuláshoz, hiszen lehet rajta olvasni, anyagot gyűjteni, video- és hangsegédanyagokat használni, és persze jegyzetelni is. Az állami intézmények közül egy bergamói középiskola bizonyult az első fecskének, miután a 2010/2011-es tanév alatt már iPadekkel látta el a tanulókat. Az első tapasztalatok bizakodásra adnak okot, annak ellenére is, hogy a táblagépekben rejlő lehetőségeknek csak egy részét kezdték el alkalmazni az oktatásban.
Néhány olasz egyetemen az iTunes terjedésére van példa, így Padovában annak segítségével lehetővé válik a videóval rögzített előadások ingyenes letöltése, mint ahogy többek között interjúk, adatok, rádióprogramok is elérhetővé válnak a hallgatók számára. Emellett az oktatók által készített egyetemi jegyzetek e-könyveken kiadott változatait is letölthetik a tanulók a számító- vagy a táblagépükre, de akár az „okostelefonukra” is.
Egy másik újdonságra is van példa Torinóból a Holden iskola révén: az intézmény négy olyan videót adott ki, amelyre a zene, az irodalom, a művészet, illetve a média szakembereit „gyűjtötte össze”. Az elképzelés – amely az interaktív iskolai tábla projektjének berkein belül indult el – azonban korántsem áll meg ezen a szinten, hiszen az oktatóknak lehetőségük van arra, hogy a számítógépükön készítsék el az előadásukat, így az írásos szöveg mellé képeket, zenét, videót, illetve egyéb multimédiás eszközöket tehetnek fel, ezáltal gazdagítva előadásukat, amelyet egyébként a hallgatók le is tölthetnek. VG
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.