BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

„Zöld” díj a teherautókra

A lég- és a zajszennyezésért is fizetnek majd a fuvarozók az útdíjban

A jövőben nemcsak az infrastruktúra igénybevételének, hanem az okozott levegő- és zajszennyezésnek a költségeit is beszedhetik az EU-tagálla-mok a nehéz gépjárművektől. Az euromatrica-irányelv módosítása két év múlva léphet hatályba, addigra várhatóan Magyarországon is bevezetik a megtett úttal arányos elektronikus díjfizetési rendszert.

A jövőben a levegő- és zajszenynyezéssel kapcsolatos költségeket is kivethetik a 3,5 tonnánál nehezebb gépjárművekre a megtett úttal arányos elektronikus útdíjat alkalmazó EU-tagálla-mok. Az Európai Parlament (EP) tegnapi plenáris ülése ugyanis második olvasatban megszavazta az euromatrica-direktíva erről szóló módosítását.

A szennyező fizet elv alapján elfogadott módosítás lényeges változást hoz a jelenlegi helyzethez képest, ugyanis az 1999-ben elfogadott direktíva alapján most csak kizárólag az úthasználat által okozott úgynevezett infrastrukturális költségeket lehet megfizettetni a fuvarozókkal.

Emellett az eredeti jogszabály csupán a transzeurópai hálózathoz tartozó utakra vonatkozik, a módosítással az irányelv hatálya a jövőben valamennyi autópályára kiterjed. Szakértők szerint így a jelenlegi mintegy 15 ezerről a duplájára, 30 ezer kilométerre nő a direktíva által érintett szakaszok hossza.

A jogszabály eredetileg a 3,5 tonnánál nehezebb tehergépjárművekre vonatkozik, azonban az EP által elfogadott tervezett lehetővé tenné a tagállamok számára, hogy csak a 12 tonna felettiek esetében kelljen alkalmazni az új szabályokat, amennyiben megfelelő magyarázatot tudnak beterjeszteni az Európai Bizottság (EB) elé a kivételezés okairól.

Az EB becslése szerint a fuvarozók díja a környezetvédelmi költségek bevonásával járművenként és kilométerenként 3-4 eurócenttel nőhet. Az úthasználati tarifák mértéke a napszaktól függően azonban változhat majd, az alapdíjtól legfeljebb 175 százalékos eltérés lesz engedélyezett. A forgalmi dugók csökkentése érdekében így a csúcsidőben magasabb, az éjszakai órákban pedig alacsonyabb lesz a díj. A járműflották megújításának ösztönzése érdekében a javaslat korlátozott ideig mentességet adna a díjfizetés alól a legkevésbé szennyező motorokkal (Euro 5-ös és 6-os) ellátott járműveknek.

A jogszabály változtatása kitér arra is, hogy az úthasználati tarifák 15 százalékát a tagálla-moknak a transzeurópai közlekedési hálózat fejlesztésére kellene elkülöníteniük.

Az irányelv módosításáról az EP már megegyezett a tagországok képviselőivel, így az új rendelkezésekről hamarosan megszületik a végső egyezség a tagállamokat tömörítő tanáccsal. A változások két évvel a kihirdetés után lépnek hatályba.

Az irányelv csak engedélyezi, de nem teszi kötelezővé a tagállamok számára, hogy úthasználati díjakat vessenek ki a fuvarozókra. Jelenleg 11 EU-tag a megtett kilométer alapján kivetett tarifákat alkalmaz. További tíz – köztük Magyarország – időalapú díjakat (például napi, heti, éves matrica) vet ki a fuvarozókra az utak használatáért. Hat tagállam pedig nem alkalmaz úthasználati díjakat. Az irányelv-módosítás a megtett úttal arányos elektronikus díjbeszedést érinti, amelyet jelenleg négy EU-tag (Ausztria, Németország, Csehország és Szlovákia) alkalmaz, azonban Magyarország mellett Lengyel- és Franciaország is tervezi annak bevezetését.

Szlovák útdíj

Szlovákia 2010. január 1-jén vezette be az elektronikus autópályadíjat a 3,5 tonnánál nehezebb tehergépkocsikra. Ez az első évben 141,6 millió euró bevételt hozott. Az összegből 90 milliót kapott a rendszert üzemeltető SkyToll társaság, a többi az államhoz került. A régi matricás rendszer 50,6 millió eurót hozott.

A tavalyi díjbevételek 42 százaléka külföldi fuvarozóktól származott.



A tavalyi díjbevételek 42 százaléka külföldi fuvarozóktól származott. Magyar tervek Magyarországon a tervek szerint 2013. január 1-jétől vezetik be a használatarányos elektronikus útdíjat az autópályákon. Az időpont konkrétan szerepel a Széll Kálmán-tervben. A konvergenciaprogram szerint a rendszer bevezetése éves szinten a GDP 0,3 százalékát kitevő bevételt, mintegy 85 milliárd forintot eredményez majd. A díjfizetési kötelezettség eleinte a személyautókra nem, csak a 3,5 tonnánál nehezebb tehergépjárművekre vonatkozna.

„Az irányelv-módosítással a díjak kivetése csak lehetőség és nem kötelező előírás, arról a tagállamok nemzeti hatáskörben dönthetnek. Magyarország egyelőre nem tervezi bevezetni a lég- és zajszennyezés okozta külső költségeket is tartalmazó díjszabást, későbbi alkalmazásakor pedig a fokozatosság elvét kívánja követni” – tájékoztatta lapunkat a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium.-->

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.