Az Európai Unió a kiotói protokoll-célkitűzéseinek megvalósítására vezette be 2005-ben a kibocsátáskereskedelmi rendszerét (ETS), amely a tőzsdei kereskedési eljárásokkal megegyező formában szabályozza a kibocsátási egységek piacának eljárásait. Az ETS első kereskedési időszaka 2005–07 között működött, a második (a jelenlegi) 2012-ig hatályos, a harmadikat 2013-ban vezetik be, és 2020-ig határozza meg a nagy szén-dioxid-kibocsátók profittermelési képességét.
Az Európai Unió jól politizált a 2000-es években, illetve jól sikerült kommunikálnia a rendszer bevezetését. Az EU ETS terméke 1 tonna szén-dioxid, amellyel bár 2005 előtt nem kereskedett senki, mégis viszonylag gyorsan sikerült alkalmazkodni minden piaci szereplőnek a használatához. Bár akkoriban is felhördültek egyes iparágak lobbistái, hogy ellehetetleníti a gazdasági növekedést, illetve a versenyképességet, valójában ez nem következett be. Ennek egyik fő oka, hogy mind az első, mind a második kereskedési időszakban megfelelő mennyiségű ingyenesen elérhető kibocsátási egység állt rendelkezésre. Az első kereskedési időszak túlallokációja 2007-ben az EU ETS árainak összeomlását okozta. 2006 tavaszán – az első éves jelentések kiértékelése után – néhány nap alatt megfeleződött a kibocsátási egységek értéke, kb. 30-ról 15 euróra csökkent, majd 2006. év végével rohamos csökkenés volt tapasztalható, és 2007 nyarára 0,01 euróra esett a kibocsátások piaci értéke. Ekkor minden szereplő érzékelhette, a túlkínálat olyan mértékű, hogy az egységek teljesen elértéktelenedtek. Ezt reprezentálják a magyar állam aukciói, amelyeket a Vertis Finance platformján keresztül hajtott végre: az első, 2006. decemberi aukción körülbelül 7,4 eurós áron sikerült értékesíteni több mint egymillió egységet, míg 2007 márciusában hasonló mennyiséget már csak egy euró alatt tudott piacra dobni.
A kibocsátási egységek áralakulása alapvetően a kereslet-kínálat egyensúlyának függvénye. Mivel a második kereskedési időszaknál nem alakult ki olyan túlkínálat, amelyet az első során érzékeltek a piaci szereplők, ezért a CO2 ára eddig nem szenvedett el olyan veszteségeket, mint az 2006–07 folyamán volt tapasztalható. Viszont nem is érte el az ár a 2005-ös szinteket, és 10–15 euró között stabilizálódott. Tagadhatatlan, hogy a válság hatásai kedvezően befolyásolták az ár alakulását, hiszen a zsugorodó ipari termelés, illetve az ehhez kapcsolódó lecsökkent energiafelhasználás jelentősen mérsékelte az addicionális kibocsátási engedélyek iránti keresletet.
A harmadik kereskedési időszakban bizonyosan keresleti piac alakul ki, tehát áremelkedéssel kell szembenézni.
Hogyan is áll össze a kínálat 2013 után?
A villamosenergia-szektort kivéve továbbra is lesz ingyenes kiosztás, illetve az uniós direktíva alapján a villamosenergia-termelők már alapesetben nem lesznek jogosultak ingyenes kiosztásra, azonban az még nem látszik pontosan, hogy kérnek-e és mely országok (kiemelten a kelet-közép-európai régióban) derogációt e kitétel alól. Az ingyenes kiosztás mindössze 80 százalék lesz 2013-ban, amely lineárisan csökken 30 százalékra 2020-ig. Ennél az aránynál figyelembe kell venni, hogy azt nem a létesítmény saját kibocsátásainak megfelelően, hanem az iparági legjobb gyakorlat alapján alakították ki. Tehát ha egy létesítmény rosszabbul teljesít a legjobb gyakorlatnál, vagyis több CO2-t bocsát ki egységnyi termelésre vetítve, mint a „legjobbak”, könnyen előfordulhat, hogy a kibocsátásának nemcsak 20, hanem akár a 30-40 százalékát is piaci alapon kell beszereznie már 2013-ban.
Amennyiben csak a villamosenergia-szektort tekintjük, nem kis mennyiség forog kockán, mivel például Magyarországon a szegmens éves kiosztása a teljes mennyiség körülbelül felének megfelelő tétel. Ezt a mennyiséget a mai tőzsdei árakon figyelembe véve több mint évi 40 milliárd forintos költségtényezőről beszélünk. Ennek alapján látható, hogy az ETS jelentősen befolyásolja a villamosenergia-szektor profittermelési képességét, azonban vannak, akiket sokkal inkább befolyásol, mint másokat. Vajon mi történne, ha az erőművek nem kapnának ingyen kiosztást? Egyértelmű, hogy néhánynak a rentabilitása megkérdőjeleződik, elsősorban azoké, amelyek magas CO2-intenzitással termelik az áramot, például szén-, illetve lignitbázison.
További változás, hogy a kis kibocsátók kikerültek a rendszer hatálya alól, így az évi 25 ezer tonna kibocsátási érték alattiak vagy azok, amelyek tüzelőberendezésének teljesítménye nem éri el a 35 megawattot – ez korábban 10 ezer tonna és 20 megawatt volt. Változás a karbonszivárgás elméletének bevezetése is: teljes kibocsátásra ingyenes kiosztást kaphatnak azok a szektorok, amelyeknél túl nagy költségnövekedést okozna a CO2-teher viselése, illetve áttelepülhetnének az unió külső határaira, és onnan láthatnák el a közösségi piacot, akár nagyobb szennyezést róva a környezetre, mint azt az EU-ban jelenleg teszik.
Jelenleg minden ETS-kibocsátó kitölti az Európai Bizottság által publikált ingyenes kibocsátási kérelemre vonatkozó táblázatot. Az Nemzeti Fejlesztési Minisztérium megkezdte ezek szétküldését a létesítmények számára, amelyeket szeptember végéig továbbít Brüsszelbe, és csak ezután véglegesíti a bizottság a nemzeti kiosztásokat.
Az EU júliusban publikálta a teljes kiosztható mennyiséget, amely a jelen időszak évi 2033 millió egységével szemben 1927 millió lesz 2013-ban, és ez évente 35 ezerrel csökken, amíg 2020-ra maximum 1680 milliót eredményez, és ennek nagyobbik részét már nem ingyen, hanem aukción osztják ki.
A passzivitás ideje lejárt!
Látszik, hogy az EU az első és második kereskedési időszakkal elhúzta a mézesmadzagot, hiszen nem okozott jelentős pluszterhet a rendszerben való részvétel, sőt, aki a feleslegeivel jól kufárkodott, még nyereséget is tudott termelni az ETS-szektorból, azonban ez a kellemes helyzet biztosan változik 2013 után. Az ingyen kiosztott mennyiségek csökkenése miatt egyre fontosabb szerepet kap majd a termelés kibocsátásainak közvetlen csökkentése.
Erre lehetőséget ad az energiahatékonyság és a megújuló energiaforrások felhasználása. Továbbá felértékelődik a kibocsátási jogok proaktív kezelése és így a vállalati treasury funkció, amely az úgynevezett hedging eszközökkel, vagyis határidős, repo-, opciós stb. ügyletek révén csökkentheti a vállalatok kitettségét a CO2-piacon már jól ismert hullámzásokkal szemben.
Tehát minden érintett számára szükséges mielőbb megkezdeni a felkészülést az ETS harmadik kereskedési időszakára, hogy 2013 után Magyarország ne passzív elszenvedője, hanem aktív formálója lehessen az EU zöldülő gazdaságpolitikájának.
A szerző a KPMG energetikai tanácsadásának szenior tanácsadója
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.