Hágában nyílt tavaly májusban a háromszintes, tízezer négyzetméteres Louwman múzeum, amely 230 járműves felhozatalával a világ legnagyobbjai között említhető a hasonló intézmények körében.
A különleges tárlat egyben biztosan világelső: a száz évvel ezelőtti autók számát tekintve nincs párja a világon. Itt található például az autózás 125. évfordulóját az idén ünneplő 1886-os Benz-Patent-Motorwagen vagy az 1887-es De Dion-Bouton gőzhajtású motortricikli, jó néhány darab a Spyker 20. század elejéről fennmaradt modelljéből, illetve a legelső Toyota, tucatnyi Bugatti és koros Mercedes. De itt őrzik Winston Churchill, Steve McQueen, Elvis Presley, valamint a filmbeli James Bond autóit is. A különös járgányok között ott feszít a világ első autóbusza is, egy 1904-es Milnes-Daimler Double-Decker Omnibus, amely, mint arra a neve is utal, két szintjén fogadta az utasokat, és már 35 km/h-s sebességre volt képes.
Az autókavalkádban az 50-es, 60-as, 70-es évekből származó modellek egymás hegyén-hátán hirdetik a motorizáció forradalmát. A luxuscsodák mellett helyet kapott néhány fapados, de népautónak számító típus is: például az NSU Prinz, a Citroën 2 CV, azaz a „kacsa”. Külön stand olyan ínyencségeknek járt, mint az 1912-es Detroit Clear Vision Brougham, melyet 4 lóerős villanymotor (!) hajtott, s kormánykerék helyett rúddal kellett irányítani. Elektromos autó egyébként a tárlat legfiatalabb példánya is, az Opel Ampera, amely egy életnagyságú metszettel szemlélhető.
A szériagyártású modellek között igazi unikumok is feltűnnek. Ilyen a húszas években készült hattyúautó, amelyet a Kalkuttában élő Robert Nicholl Matthewson építtetett, az utasterében az üvegfallal elválasztott sofőrrel távbeszélőn keresztül lehetett kommunikálni. A Nabha maharadzsa birtokán tartott jármű annyira megtetszett az uralkodónak, hogy a gyermeke számára egy miniatűr modellt rendelt, amely így szintén csaknem százéves. Elkerekedik a látogatók szeme az ötvenes évekbeli Amphicar láttán is: a FIAT 1100 alapjára épített guruló motorcsónak egy reklámkampány része volt.
De egy Tatra 87-es itt szokványos autónak számít, ahogy a Delage-ok, Duesenbergek, Ferrarik, Avions Voisinek, Talbot-Lagók, Rolls-Royce-ok sokasága is. A tárlat egyébként valahol a kézi hordszékeknél indul, majd a lovas kocsik fejlődésén át érkezünk meg az első autóig – a korábban említett Benz modellhez. Mert bár a kereket már régóta használja az emberiség, kényelmi szempontok miatt a gazdagok sokáig kedvelték a hordszékeket is, amelyek közül egy XVII. századi példány nyitja a „járművek” sorát. Érdemes elidőzni a kissé későbbi korszakot idéző Van Peet kocsiépítő műhely diorámájánál. Ez egy egészen 1986-ig Meerkerk városában működő műhely volt, akkor került a Louwman-gyűjteménybe, amikor az öreg mester nyugdíjba vonult.
A magángyűjtemény színvonalát jól jelzi, hogy 1969-ben a Holland Nemzeti Autómúzeummal egyesültek. A múzeum elhelyezkedéséről, a nyitvatartási időkről és a belépődíjakról a www.louwmanmuseum.nl weboldalon lehet többet megtudni.
Steve McQueen amerikai színész a Bullitban (A chicagói tanúban) nyújtott alakítása óta kedvence az autórajongóknak, a híres üldözési jelenet miatt. Magánemberként is szerette a száguldást, a Louwmanban ott a Baja versenyautó, amellyel 1967–1975 között versenyzett.
Szintén híres, igaz, csak kitalált karakter James Bond, a brit titkos ügynökök legjobbika, akit egy 1964-es Aston Martin DB5-ös filmes autó képvisel a hollandiai tárlaton. Tapogatni tilos, a fegyverek ugyanis működőképesek!
A különleges modellek végigkísérik a motorizáció történetét. VG-összeállítás A király, a színész és a titkos ügynök Elvis Presley szerette a különleges autókat, amelyre jó bizonyíték az alaposan átépített, 1976-os évjáratú Cadillac Fleetwood. Ez a látható különlegességeken kívül a rádióból szóló zene ritmusára pulzáló műszerfal-világítással is rendelkezik.
Steve McQueen amerikai színész a Bullitban (A chicagói tanúban) nyújtott alakítása óta kedvence az autórajongóknak, a híres üldözési jelenet miatt. Magánemberként is szerette a száguldást, a Louwmanban ott a Baja versenyautó, amellyel 1967–1975 között versenyzett.
Szintén híres, igaz, csak kitalált karakter James Bond, a brit titkos ügynökök legjobbika, akit egy 1964-es Aston Martin DB5-ös filmes autó képvisel a hollandiai tárlaton. Tapogatni tilos, a fegyverek ugyanis működőképesek! Hét évtized munkája a híres tárlat A Louwman múzeum gazdag kiállítási anyagának összegyűjtéséhez csupán két emberöltő kellett. A tárlat alapjait 1934-ben tette le Peter Louwman, amikor Dodge-importőrként vásárolt egy húszéves példányt, amelyet számos további, részint még régebbi követett. Idővel fia, a Toyota és a Lexus, valamint a Suzuki holland forgalmazójának számító Evert Louwman is besegített az állomány gyarapításába. Autóik tárlatát először 1969-ben nyitották meg, majd kétszeri költözés után, másfél éve vágták át a szalagot a mostani helyszínen.-->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.