Cégvilág

Viszi a pénzt a kiömlő olaj

Jól halad a Shell az északi-tengeri olajömlés visszaszorításával, az igazi veszteség azonban nem a kárba veszett olaj miatt, hanem a majdani kárfelszámolási költségek és büntetések miatt fenyegeti a céget.

Előtte lebeghet a BP 2010-es esete, amelyre majdnem ráment a brit cég.
Tegnapra megfeleződött, napi egyhordónyira csökkent a Shell északi-tengeri olajplatformjáról a tengerbe ömlő olaj mennyisége. A hírt meghálálták a részvényárfolyamok: a cég Amszterdamban, Londonban és New Yorkban is jegyzett papírjai halvány erősödésbe kezdtek.

Az Északi-tenger eddigi legsúlyosabb olajszennyezése hétfőn kezdődött a skót partok közelében, mostanáig körülbelül 216 ezer tonna, azaz 1300 hordó szénhidrogénnel szennyezve a vizet. Hétfőn az akkori 2000 penny körüli szintről kedd estig 1983,25-ra esett, tegnap délelőtt viszont már 1999,60-ra nőtt a társaság londoni részvényárfolyama. Igaz, a papírok egy hete 1890 pennyn is álltak, egy éve pedig 1700 körül mozogtak.

A Shell-papírok árfolyamát igazából nem a mostani olajbevétel-kiesés teszi próbára, hanem majd a helyreállítás és a környezeti károk felszámolásának költségei, továbbá a bírságok. (Utóbbi téren előbbre van a kínai–amerikai CNOOC-Conoco Phillips páros, amely kedd óta tudja, várhatóan 15,6 millió dollárnak megfelelő jüant kell fizetnie a júniusban a Pohaj-öbölben okozott, 2500 hordós szennyezésért.)

Nick Copeman, az Oriel Securities brókere szerint a Shell esete felgyorsíthatja a kimerülőben lévő északi-tengeri mezők eladását. A vevők olyan kisebb cégek lehetnek – például az EnQuest és a Premier –, amelyek az ilyen elaggott eszközökbe fektetnek.

A szennyezés későbbi következményei szempontjából jó tapasztalatokkal szolgálhat a British Petroleum 2010-es, mexikói-öbölbeli olajömlése. A platformon történt robbanás utáni két hónapban a cég elveszítette piaci értékének a 35 százalékát, azaz 60 milliárd dollárt, teljes értékzsugorodása 105 milliárdot tett ki. Mintegy 12 dollárt költött kárelhárításra, de a végösszeg 41 milliárd körüli. Ahhoz, hogy fizetni tudjon, a cég jelentős eszközeladásokra kényszerült.

Az okozott környezeti kár nagysága alapján az egyik legnagyobb vihart az Exxon Valdez tartályhajó 1989-es zátonyra futása okozta. A tankerből 50 millió liter olaj ömlött a tengerbe. Eltakarítására és kártérítésekre az Exxon Mobil 3,8 milliárd dollárt költött, de az okozott kár nagyságát 5 milliárdra tették. Az elmúlt négy-öt évtizedben világszerte több tucatra tehető a nagyobb olajömléssel járó balesetek száma.

vihar oriel olajömlés exxon Shell cnooc BP
Kapcsolódó cikkek