Cégvilág

Zsugorodó magyar sörpiac

Tavaly ismét csökkent hazánkban a sörértékesítés, és tovább nőtt az eladásokon belül az olcsóbb termékek aránya a Magyar Sörgyártók Szövetségének 2010-es összesített adatai szerint. A lapunk által megkérdezett sörgyáraknál abban bíznak, hogy 2011-ben már megállhat vagy legalábbis lelassulhat a piac zsugorodása.

A sörágazatban 2010-ben is folytatódott a válság – derül ki a Magyar Sörgyártók Szövetségének a közelmúltban publikált adataiból. Az évértékelő dokumentum szerint tavaly 6 százalékkal csökkent a legnagyobb hazai sörgyárak értékesítése, amely így 5668 ezer hektoliter volt. Ez azt jelenti, hogy az egy főre eső sörfogyasztás a 2009-es körülbelül hatvan literről tavaly kevesebb mint 57-re esett. Ezzel együtt 2007 óta már mintegy 23 százalékkal csökkentek a hazai sörgyárak eladásai. Az értékesítés visszaesése pedig ugyanezen időtávon a termelés hasonló arányú csökkenését vonta magával. Bár 2010-ben a hazai eladások 6 százalékos csökkenése mellett az 49 százalékos emelkedését lehetett megfigyelni, ez utóbbi sem volt képes ellensúlyozni a hazai piac visszaesését, hiszen összességében így is kis mennyiségről van szó (374 ezer hektoliter).

A belföldi forgalom visszaesése egyértelműen a nem visszaváltható üveges, a PET-palackos és a visszaváltható üveges csomagolású söröket érintette a legjobban, a hordós értékesítés relatív értelemben stagnált, míg a dobozos csomagolás abszolút értékben is növekedett, igaz, nem szignifikáns mértékben. Folytatódott az a trend, hogy az olcsóbb kategóriájú sörök irányába tolódott el a fogyasztás: a múlt év vesztesei a minőségi kategóriába eső márkák voltak, amelyek értékesítése elsősorban a gazdaságos vagy saját márkás sörök rovására csökkent 2009-hez képest.

A prémium sörök eladása részesedését tekintve nem csökkent, a szuperprémiumok aránya viszont minimálisan még emelkedett is 2010-ben. Az alkoholmentes sörök eladása pedig negyedével zuhant egy év alatt. Szintén jellemző trend, hogy az értékesítés egyre inkább áttevődik a vendéglátó-ipari szektorból a kiskereskedelem irányába, azaz az emberek inkább a boltban veszik meg a sört és otthon isszák meg, nem pedig éttermekben, sörözőkben fogyasztják el azt. A sörszövetség éves jelentése szerint ezen okok, valamint a gyártók között meglévő rendkívül éles árverseny miatt az ágazat az előzetes adatok szerint veszteséges volt a múlt évben.

A cikk teljes terjedelmében csak előfizetőink számára elérhető. A cikket - az összes mai cikkel együtt - egy emelt díjú SMS elküldésével olvashatja el.

üveg veszteség kereskedelem gyártás hordó sör
Kapcsolódó cikkek