
Külföldön pihenne? Van egy ország, amit az orvosok receptre írnak fel
Svédország szatirikus reklámkampányban hirdeti magát az utazóknak. Egy országimázsfilmben orvos ajánlaja receptre a skandináv ország nevezetességeit. Ebben az ország turisztikai hivatala a nemzet holisztikus életmódját és kultúráját állítja középpontba, bemutatva a testi-lelki egészséget kínáló tevékenységeket, hagyományokat – írja az Euronews.

A kiváló életminőségéről és magas boldogságszintjéről híres Svédország Yvonne Forsell orvosprofesszorral együttműködve létrehozta a svéd receptet.
A svéd recept
A humoros hangvételű kampány olyan tevékenységeket ajánl, amelyek a jóllétet erősítik, és az egyén céljaihoz, igényeihez, valamint tartózkodásának hosszához igazíthatók.
Az ajánlások között szerepel például
- a feltöltődés a svéd erdőkben, ami csökkenti a stresszt és javítja a koncentrációt;
- a pihentető alvás a hűvös éjszakai hőmérsékletnek, a tiszta levegőnek és a zajmentes környezetnek köszönhetően; valamint
- a svéd fika szokás kipróbálása.
A fika, azaz a kávészünet jelentősége a mentális egészségre
„A fika egy olyan pillanat, amikor elfogyasztasz valami apró ételt és italt. Ez egy lehetőség arra, hogy lelassíts, élvezd a társaságot – minden elvárás és kapkodás nélkül. Arról szól, hogy valódi szünetet tarts, akár a telefonodtól is. A fika alacsonyabb stressz-szinttel és jobb fókuszálással jár, és bárhol élvezhető” – magyarázza a külföldi turistáknak létrehozott honlap, a Visit Sweden.
A további „receptajánlások” között szerepel a svéd zene hallgatása a lélek felemelésére, kerékpározás az energiaszint növelésére, vagy múzeumok és kültéri művészeti alkotások látogatása az ország számos pontján.
„Nálunk a nap 100 napig le sem megy. Képzeld el, mit tehet veled a 24 órás fényterápia! Szóval kérd meg az orvosodat, hogy írja fel Svédországot, és nézd meg, mit tehet az egészségedért” – mondja Forsell a kampány videójában.
Tényleg javíthatja Svédország az egészséget?
Bár a Visit Sweden kampánya elsősorban játékos hangvételű, számos szakértő támogatja. A kampány több kutatásra is hivatkozik, többek között az Amerikai Pszichológiai Társaság, a Nemzetközi Környezet-egészségügyi Kutatófolyóirat és az Európai Környezetvédelmi Ügynökség tanulmányaira.
Például kimutatták, hogy a szaunázás segíti a mélyebb pihenést és a jobb alvásminőséget, sőt egy, az Amerikai Nemzeti Egészségügyi Intézet (NIH) tanulmánya szerint a rendszeres szaunázás 65 százalékkal csökkenti az Alzheimer-kór és a demencia kockázatát.
A fika gyakorlása és a telefonhasználat csökkentése mentális egészségjavulással, jobb fókuszálással és általános jólléttel jár, míg a rendszeres társas szokásokban való részvétel bizonyítottan „védelmet nyújt az érzelmi megterheléssel szemben”.
Svédország turizmusa
Az utazók egyre inkább a prémium, élményközpontú és fenntarthatóságot hangsúlyozó célpontokat keresik Svédországban.
A külföldi látogatók száma, a vendégéjszakák és a turisták kiadásai is növekvő pályán vannak. A szálláshelyek használata is közeledik a Covid–19-világjárvány előtti szinthez. Az ország nemzetközi turisztikai forgalma és a vendégéjszakák száma is növekedett, míg a turizmus hozzájárulása a gazdasághoz stabil marad.
2023-ban Svédország közel 7,53 millió külföldi turistát fogadott, ami jelentős növekedés az előző évhez képest, amikor ez a szám mintegy 6,63 millió volt.
Svédország turizmusa 2023-ban a GDP 5,9 százalékára rúgott. Az előrejelzések szerint 2028-ra ez 5,7 százalékra csökken, részben a lassuló növekedési ütem miatt.
Új város épül Svédországban, de nem acélból vagy betonból, hanem a fa lesz a fő építőanyaga
A különleges építkezés helyszíne Sickla, egy Stockholm központjától délre fekvő ipari terület, amely egykor dízelmotorok gyártásáról volt ismert. A Wood City vagy magyarul Faváros projekt 12 milliárd svéd koronába (körülbelül 1 milliárd euró) kerül majd.





