BUX 44,130.61
+3.27%
BUMIX 3,760.06
+0.44%
CETOP20 1,868.32
+1.43%
OTP 9,370
+5.07%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
0.00%
+1.46%
0.00%
ZWACK 17,250
-0.29%
+2.22%
ANY 1,560
+0.97%
RABA 1,105
-0.90%
0.00%
+2.55%
0.00%
0.00%
+0.13%
0.00%
+0.79%
0.00%
+0.37%
OTT1 149.2
0.00%
-0.90%
MOL 2,948
+4.76%
+1.54%
ALTEO 2,810
+1.08%
-6.25%
-1.23%
0.00%
0.00%
+2.13%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
-0.17%
0.00%
0.00%
SunDell 45,800
0.00%
+3.95%
+1.28%
-0.24%
+7.69%
-2.70%
+2.49%
GOPD 12,400
0.00%
OXOTH 3,500
0.00%
0.00%
NAP 1,192
-2.93%
0.00%
0.00%
Forrás
RND Solutions
Cégvilág

Az AT&T–T-Mobile fúzió alternatívái

A DT építhetne a virtuális szolgáltatókra, nemzetközi tapasztalatára, a GSM-technológia előnyeire

Értékelés. Az elmúlt napok fejleményei nyomán egyre valószínűbbnek látszik, hogy a tavasszal nagy felhajtással beharangozott távközlési ügylet, az AT&T és a T-Mobile USA megafúziója mégsem valósulhat meg. A nagy kérdés, hogy mit tehet ezek után az utóbbi céget birtokló Deutsche Tele-kom, van-e valós esélye arra, hogy mégis megtartsa és jövedelmezően üzemeltesse tovább? Többek között erre keresi a választ a Strand Consult dán tanácsadó cég egyik legutóbbi elemzése. A rövid válaszuk szerint a T-Mobile még keresheti a megfelelő vevőt, amely továbbviszi amerikai részlegének az üzletét, vagy jöhet a stratégiaváltást igénylő B terv a piacon maradásra.

Ismeretes, hogy a napokban az amerikai igazságügyi minisztérium pert indított, hogy a verseny korlátozására hivatkozva megakadályozza az AT&T

és a T-Mobile USA tervezett és hónapokkal ezelőtt bejelentett egyesülését. A 39 milliárd dolláros tranzakció az elmúlt egy év legnagyobb felvásárlási ügyletének tekinthető. A szerződésben rögzített vételárból a német cég 25 milliárdot kapna készpénzben, a fennmaradó 14 milliárd dollár értékben pedig 8 százalékos részesedést szerezne az AT&T-ben. A Deutsche Telekom amerikai leánycége már egy ideje eladó volt, de a társaság iránt csak az AT&T mutatott érdeklődést, mivel utóbbi is GSM-hálózatot használ. A többi ottani szolgáltató egy másik technológián, a CDMA-n építette ki a rendszerét.

Már a szerződés márciusi aláírásakor közölte a német csoport, hogy a vételár egy részéből kívánja majd finanszírozni további európai terjeszkedését, ahonnan a bevételeinek a 80 százaléka is ered. A DT azóta már vizsgálni is kezdte a kelet-közép-európai befektetési lehetőségeket. Roland Mahler, a német cég európai tevékenységért felelős vezetője ennek kapcsán úgy nyilatkozott: „Már folyik annak az értékelése, hogy vajon megéri-e a legnagyobb európai távközlési csoportnak hagyományos vezetékes vagy széles sávú internetszolgáltatással kiegészíteni meglévő mobilos portfólióját Lengyelországban, Hollandiában vagy Ausztriában.” A DT ezenkívül a szlovák kormánnyal is tárgyal a Slovak Telekom AS kisebbségi részének megvásárlásáról.

Az amerikai hatósági jóváhagyás azonban nemcsak az ügylet mérete, hanem a versenyre gyakorolt hatása miatt is minden korábbinál hosszadalmasabbnak és alaposabbnak ígérkezik. A felvásárlással ugyanis az AT&T lekörözné legnagyobb riválisát, a Verizon Wirelesst, s egyben a legnagyobb mobilszolgáltatóvá válna az USA-ban, mintegy 130 millió előfizetővel. Az EMarketer Inc. piackutató számításai szerint a fúzióra készülő társaság együttes piaci részesedése 39 százalék.

Az elemzők most úgy látják, életképes lehet a B terv is, főleg, ha a T-Mobile USA-nál még egyszer nem követik el ugyanazokat a hibákat. A szakértők

a DT amerikai leánycégének az eddigi kudarcát javarészt a bonni központ, illetve a korábbi ottani első számú vezetők számlájára írják. Köztük elsősorban Ron Sommerére, aki 2001-ben 35 milliárd dollárt fizetett a T-Mobile USA-t megalapozó VoiceStreamért és Rene Obermannéra, aki jó ideig közvetlenül irányította a tengerentúli leányvállalatot, mielőtt visszahívták volna Németországba, hogy vegye át az anyacég vezetését.

Az elemzői javaslatok szerint a T-Mobile csak úgy lehet sikeres az USA-ban, ha a jövőben nem egyetlen márkával folytatja az ottani üzletet, hanem számos virtuális szolgáltatót is bevon. A 300 milliós amerikai piacon ugyanis jóval differenciáltabb az ügyfélbázis kulturális és pénzügyi szempontból egyaránt, amit egy márkával lehetetlenség eredményesen kiszolgálni. A szakértők úgy látják, a DT azzal is hibát követett el, hogy nem használta fel széles nemzetközi tapasztalatait arra, hogy legyen mivel megkülönböztetnie magát a többi amerikai mobilszolgáltatótól, hanem egyszerűbb volt a versenytársakat másolni.

A T-Mobile USA szerintük nem használta ki a GSM-technológiában rejlő ügyfélelőnyöket sem a különféle kampányaiban. A szélesebb körben használt és sokkal nyitottabb – roamingolásra is alkalmas – GSM-rendszerekben sokkal szélesebb és olcsóbb a készülékkínálat, mint a rivális CDMA-hálózatokban, márpedig az amerikaiak egy jó készülékajánlattal könnyen átcsábíthatók egy másik szolgáltatótól – vélik az elemzők. Hozzáteszik: ha a DT folytatni akarja az üzletet az USA-ban, szerencsésebb lenne, ha az ügyfélbázisát nemcsak a relatíve kevesebbet költő feltöltőkártyás előfizetőkre kellene építenie, mint ahogy ezt eddig tette. n Sági Gyöngyi

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek