A váltás a működési körülmények romlása miatt vált szükségessé. „Buszainkat 2007-ben svájcifrank-alapú lízingben vettük, egy jármű 100 millió forintba került. Akkor 160 forinton állt a frank árfolyama, most 230-on” – magyarázta lapunknak Kovács Miklós vezérigazgató, miért nem tudta tavaly csökkenteni a veszteségeit az általa vezetett cég. A másik fő ok a gázolaj vártnál sokkal nagyobb drágulása volt.
A mintegy félmilliárd forintos mínusz annak fényében még nagyobbnak számít, hogy a kft. 2010-re csak 1,2 milliárdos bevételt várt. Az, hogy mégis kétmilliárdot ért el, s a bevétel azóta is folyamatosan nő – júliusban csak a külföldi járatokon rekordszintet, 120 millió forintot ért el –, s hogy már a cash flow-ja is pozitív, a franksokkra reagáló intézkedéseknek köszönhető. (A hazai tulajdoni hátterű cég szerencséjére rugalmasak a finanszírozói is, például hitelkonstrukciói átalakításával, átütemezésével segítették.)
„Átstrukturáltuk a társaságot. Holdingszervezetet alakítottunk ki, amelyen belül komoly belső piacot hoztunk létre” – mondta Kovács Miklós. Az Orangeways külön céget alapított például a járművizsgáztatásra, amely külső megrendeléseket is felvesz. Megszervezte saját karbantartó bázisát, ami megint csak olyan költségcsökkentő és hatékonyságjavító intézkedés volt, amelynek révén külső megbízásokhoz is juthat. A harmadik nagy lépés az utaskényelem további növelése volt. Ma már a társaság minden szolgáltatása interneten is elérhető, s a cég saját energiaitallal is megjelent. Az italt egyelőre a Buszesz gyártja a busztársaságnak, ahogyan annak a jövő héten megjelenő vodkás változatát is, de a munkát idővel átveszi a már megalapított Orangeways Energy Drink Kft. A vezérigazgató több százmillió forintos éves bevételt vár az üdítőktől. Üröm az örömben, hogy a chipsadó miatt hamarosan emelni kell az épphogy piacra dobott – árban egyébként középkategóriás – ital árát.
Visszatérve az alaptevékenységhez: új járatokat is indítottak, és 60-75 százalékosra növelték a buszok kihasználtságát, a mutató egyes járatokon 100 százalékos. Mindezek ellenére egyre rosszabb a társaság működési környezete. Új lehetőségeket ígér viszont, hogy 2012 végéig sok városban lejár a busztársaságok közszolgáltatási szerződése, vagyis bővülnek az alvállalkozói lehetőségek. A helyközi szállítás ügye már kérdésesebb. E piacot eredetileg 2012. december 31-ig kellett volna megnyitni, de 2009-ben az előző kormány további négy év haladékot adott a ma is monopolhelyzetben lévő Volán-társaságoknak. Emiatt a szegmensben továbbra is lehetetlen a verseny. Kérdéses az is, megjelenhet-e a magántőke a távolsági buszos szállításban, amelyről már ma sem egyértelmű, hogy közszolgáltatási feladatnak kell-e tekinteni.
Bebetonozva
A szerződések négyéves meghosszabbításáról Felsmann Balázs, a Force Motrice partnere, korábbi közlekedésért is felelős államtitkár azt írta lapunkban: „...az MNV első embere vállalta..., hogy a miniszter kiveszi a megkötött szerződésekből az alvállalkozók bevonását kötelezően előíró 5–30 százalékos kitételt. A kötelezettség eltörlését követően alvállalkozói megbízás szerzésére csak azoknak lesz lehetőségük, akik a monopolszerződéssel rendelkező Volánok bizalmát élvezik.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.