BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Nem vagány, de szerethető

A BMW 5-ös és 7-es sorozatának előnyére válik a letisztult, sallangmentes formavilág. A fiatalabb közönséget célzó új 1-esnél azonban több temperamentum is elférne.

Soha nem gondoltam, hogy egyszer visszasírom Chris Bangle nevét. Az amerikai fenegyereknek voltak melléfogásai a BMW-nél, de többnyire látványosan „elsült a keze”, egyedi autókkal rukkolt elő. Ezzel szemben utódja, Adrian van Hooydonk igyekszik végtelenül letisztult, sallangmentes formákkal operálni. Meglehet, hogy az üzletembereket megszólító 5-ös és 7-es sorozatnak ez előnyére válik, de a fiatalabb közönséget célkeresztbe állító modelleknél – például az új 1-esnél – több vagányság is elférne.

Összességében mégis nagyszerű autó a kis BMW, amelyet jó vezetni. Hátsókerék-hajtásával még mindig unikumnak számít a kompakt kategóriában, roppant közvetlen és pontosan manőverezhető. Az üléspozíció sportosan alacsony, az opciós (változó áttételezésű) sportkormány mérete és fogása remek, a rásegítés mértéke pedig jól eltalált. A fordulókban egyszerre érezni masszívnak és az 1,4 tonnájánál könnyedebbnek az 1-est. M-sportfutóművel stabilan kanyarodik, majd amikor a határokat feszegetjük, finoman elkezdi tolni az orrát, de a hátulját is táncba lehet vinni: a menetstabilizátor kikapcsolható, nincs gátja az örömautózásnak.

A maga 184 lóerejével és 380 Nm-es nyomatékával a tesztelt 120d jelenleg a legacélosabb dízel a kínálatban, sportos menetteljesítményekkel ruházza fel a BMW-t. A lendületes autózásban a határozott kezelést igénylő, de rövid úton és pontosan kapcsolható hatfokozatú sebességváltó is partner, a fék nyomáspontja pedig jól kitapintható, ereje érzéssel adagolható. A gázpedálon leadott parancsokra élénken válaszol és energikusan pörög fel a motor. Már amennyiben a széria-menetdinamikakapcsolóval a sport vagy sport+ programot aktiváltuk. Ugyanis a szupertakarékos Eco Pro üzemmódban olyan érzésünk támad, mintha gázolaj helyett valami sűrű, ragacsos maszsza érkezne a hengerekbe. Cserébe viszont képes öt liter körül fogyasztani a BMW – az általunk mért 5,6 l/100 km-es tesztátlagba némi élvezkedés is vegyült.

Alacsony fordulaton csendesen jár és hosszan kihúzatva sem erősödik fel tolakodóan, viszont kissé nyerssé válik hangja. Ennél zavaróbb a prémium márkához nem eléggé kifinomult start-stop rendszer: villámgyorsan végzi ugyan a dolgát, de a motor leállításakor és újraindításakor erősen megrázza az autót.

Négy személynek olyan 175-180 centis magasságig megfelelő férőhelyet nyújt a kocsi, de a masszív kardánalagút miatt hátra-középre még gyereket sem ültetnék. A csomagtér 30 literrel, 360-ra nőtt, s az osztott hátsó támlák ledöntésével egyszerűen bővíthető.

A vezetési környezet tipikusan BMW-s, a műszerfal könnyen áttekinthető, az ergonómia és a kidolgozás példás. Ugyanakkor a felhasznált anyagok és maga a minőségérzet szerintem manapság már nem számít kiemelkedően igényesnek a kategóriában. Ezúttal inkább a magas technikai színvonal és a végtelenül hosszú extralista nyújtja a presztízsértéket.

Ezzel kapcsolatban pedig van egy elég kiábrándító dolog. Már a 136 turbólóerős 116i belépő modell is 6690000 forinttól indul, a csúcsdízelért ennél kis híján kétmillióval többet kérnek, de ami igazán fáj, az a felextrázott tesztautó 12435000 forintos ajánlati ára. Ez csak egy kompakt autó! Ami engem illet, ennyire nem vagyok vak a szerelemben sem.

Típuselőd

2004-ben lefelé bővítette kínálatát a BMW, és legkisebb modelljeként piacra dobta az 1-es sorozatot, s visszahozta a hátsókerék-hajtás élményét is a kategóriába. Kezdetben ötajtós, csapott hátú kivitelben készült az 1-es, ezt a 2007-es ráncfelvarrás idején egészítette ki a háromajtós verzió. Még abban az évben bemutatkozott a Coupé, majd 2008-ban a vászontetős Cabriolet is. Végül ez év januárjában, a Detroiti Autószalonon „robbant az adrenalinbomba”: ekkor debütált a 340 lovas izomkolosszus, az 1 M Coupé. Júniusban mutatkozott be az 1-es második generációja, amely egyelőre kizárólag ötajtós karosszériával készül.




Tóth Zoltán Zsolt Típuselőd 2004-ben lefelé bővítette kínálatát a BMW, és legkisebb modelljeként piacra dobta az 1-es sorozatot, s visszahozta a hátsókerék-hajtás élményét is a kategóriába. Kezdetben ötajtós, csapott hátú kivitelben készült az 1-es, ezt a 2007-es ráncfelvarrás idején egészítette ki a háromajtós verzió. Még abban az évben bemutatkozott a Coupé, majd 2008-ban a vászontetős Cabriolet is. Végül ez év januárjában, a Detroiti Autószalonon „robbant az adrenalinbomba”: ekkor debütált a 340 lovas izomkolosszus, az 1 M Coupé. Júniusban mutatkozott be az 1-es második generációja, amely egyelőre kizárólag ötajtós karosszériával készül. Tetszett s vezetési élmény, menetdinamika

s gazdaságosság

s műszaki igényesség

Nem tetszett

t forma

t vételár

t drága extrák-->

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.