BUX 41,473.45
-3.32%
BUMIX 3,899.47
-2.03%
CETOP20 1,970.31
-1.12%
OTP 10,290
-4.50%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
-0.84%
-1.68%
-0.20%
ZWACK 17,050
-2.29%
0.00%
ANY 1,600
-2.44%
RABA 1,155
-0.86%
0.00%
0.00%
-9.88%
-0.46%
-5.25%
+25.00%
-0.37%
0.00%
-0.14%
OTT1 149.2
0.00%
-2.46%
MOL 2,716
-5.37%
-1.76%
ALTEO 2,350
-1.26%
0.00%
-2.52%
EHEP 1,515
+3.41%
+1.42%
-0.51%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
-0.17%
0.00%
0.00%
SunDell 41,600
-0.95%
+1.90%
-2.57%
0.00%
0.00%
-0.93%
-2.42%
GOPD 12,700
0.00%
OXOTH 3,740
0.00%
-0.45%
NAP 1,172
-4.56%
0.00%
0.00%
Forrás
RND Solutions
Cégvilág

Most már tényleg megijedtek az autógyárak - topmárkák

A januári adatok azt mutatják, nem volt túlzó jóslat, hogy idén 7 százalékkal esik az európai autópiac.

Januárban 7,1 százalékkal 968 769 darabra esett az Európai Unióban forgalomba helyezett személyautók száma. Ez azonban tulajdonképpen nem érte váratlanul a gyártókat, hiszen egy, a múlt hónap végén megjelent tanulmány 7,2 százalékos forgalomesést prognosztizált az idei évre.

Időarányosan ez meg is lenne, bár tegyük hozzá, az autókereskedők és szervizek szövetsége, a CECRA szerint a 27 uniós tagországban és az Izland, Norvégia, valamint Svájc alkotta EFTA-csoportban együttesen esik a forgalom 7,2 százalékkal 12,594 millió darabra.

Ha a fenti 30 országot nézzük, akkor csupán 6,6 százalékkel esett a tavalyi januárhoz képest a forgalom. Nem valószínű, hogy Izland 62 százalékos piacbővülése javította az átlagot, hiszen ott csupán 320 kocsi kelt el, ám Svájcban 15 százalékkal 23 ezer fölé nőtt a forgalom és a 11 ezer darabos Norvégiában is növekedés volt. Azonban a nyugat-európai "régi" uniós tagországok, az EU15-ök piaca csaknem 9 százalékkal szűkült, és ez már megijeszti az autóipari csoportokat, amelyek pesszimistának tartották a CECRA prognózisát, és boldogan kiegyeztek volna, a PricewaterhouseCoopers elemzőivel, akik éves szinten csupán 4 százalékos eladáscsökkenést tartottak valószínűnek.

 
Ne temessük azonban az évet az első hónap adatai alapján, bár az biztosnak látszik, hogy az idei lesz a piacszűkülés ötödik éve a 2007-es 16 milliós darabszámcsúcs után. A GDP-adatokat, a fogyasztói bizalmi indexet valamint a munkanélküliségi ráta dinamikáját vizsgálva abban sem bízhatnak a gyártók és a beszállítók, hogy az új 11 tagország menti meg munkahelyeiket. Mert igaz ugyan, hogy régiónkban 19 százalékkal több kocsi került az utakra, de a 11 országban együttesen mégis csupán 62,5 ezer darabról beszélhetünk, ami 8 ezer darabbal kevesebb, mint amennyi Hollandiában elkelt.

Magyarországon hiába nőttek – nem az eladások, hanem a forgalomba helyezések ! – 44 százalékkal közel 5 ezer darabra, csak tiszavirág életű fellendülésről beszélhetünk, hiszen csupán a különböző jogszabályokkal való játék eredményezte ezt a számot. Hiszen amíg hazánk világutolsó a fogyasztói bizalmi indexlistán, addig a magánember később fog autót venni, mint a veréb kardot ránt.


De térjünk vissza a földrész szerencsésebb oldalára, ahol ugyan az eurozónán kívül lévő Nagy Britannia 123 ezer darabos piaca januárban nem szűkült, és valami különös fortély révén Németországban is csak 0,4 százalékkal karcsúsodott 210 ezerre. Ám az olyan hagyományosan nagy autóvásárlók, mint a franciák és az olaszok ugyan 147 illetve 137 ezer új kocsit vettek, de ez 21 illetve 17 százalékkal kevesebb, mint tavaly januárban volt.

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek