BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Háromszorozódott a Suzuki piaca

A legtöbb rendszámot Opel, Volkswagen és Suzuki autókra szerelték a múlt hónapban. Az utóbbi több mint megháromszorozta eladásait a bázishoz képest.

A múlt hónapban közel 16 százalékkal több személyautót helyeztek forgalomba, mint a tavalyi év áprilisában, a négyhavi összesítés pedig 21 százalékos emelkedést mutat. A Magyar Gépjármű-importőrök Egyesülete (MGE) azonban óvatosan derűlátó, és ugyan továbbra is úgy gondolják a szakemberek, hogy az év végére a piac növekedése meghaladja a tavalyi szintet, de némileg szerényebb, csupán 10-15 százalékos emelkedésre számítanak.

Ami a márkák sorrendjét illeti: áprilisban az Opel, a Volkswagen és a Suzuki vezette az új személyautók forgalombahelyezési listáját a Ford, a Skoda és Renault előtt. Az utóbbi kettő, valamint a nyolcadik helyen álló Toyota számai 12–18 százalékkal maradnak el az egy évvel ezelőttitől, míg a tízes toplista többi a szereplője jelentősen növelte forgalomba helyezését. A Suzuki például 233, a Fiat 143, Kia pedig 86 százalékkal. A Suzuki eredménye különösen annak fényében gyönyörű, hogy egy éve csupán 122 kocsit helyeztek forgalomba. Úgy látszik, a Magyar Suzuki önerőből próbál kimászni a gödörből, hiszen meghirdette autócsere-programját, mely sze­rint az első ezer vásárló „használt Swiftjét akár 1 millió forintos beszámítási felárral cserélheti új Suzukira”. Az ilyen ajánlatok pedig felkavarják a piac állóvizét.

Kereskedők szerint ugyanakkor több márka esetében a forgalombahelyezési számok nagy ugrásai reexportra utalnak. A gyártók ugyanis olcsóbban szállítanak azokba az országokba, ahol magas az adószint, hogy az unióban a fogyasztói árak nagyjából egy szinten legyenek. Így tehát a külföldi kereskedők és a magyarok is jól járnak, ha valamivel a szállítói ár fölött egyeznek meg, s a magyar vállalkozó visszaigényelheti az áfát.

A regisztrációs adó januári esése révén ma már olcsó a forgalomba helyezés, így egyes márkáknak látszólag nő a piaci részesedésük. Azt viszont nem tartják nyilván, hány új kocsit vonnak ki a forgalomból, hogy aztán kivigyék az országból.

A kishaszonjármű-piac nö­ve­kedése áprilisban megállt, 4 százalékkal csökkent. Az elmúlt másfél év folyamatos emelkedése után az MGE nem tulajdonít ennek különösebb jelentőséget különösen annak tükrében, hogy a kumulált adat az első négy hónapra 14 százalékos növekedést mutat. A nagy haszonjárművek forgalma a tavalyi jelentős növekedés után, áprilisban ismét nagy, 38 százalékos emelkedést mutat, azonban a négyhavi összesítésben a tízszázalékos elmaradás a tavalyi első négy hónaptól nagyjából annyi, amennyit az MGE előre jelzett.

Növekedés a motoroknál is

Örvendetes hír, hogy megállt a motorkerékpárok piacának visszaesése áprilisban. Ám amíg 2010 első négy hónapjában 916, egy évvel később pedig 692 motorkerékpár kapott rendszámot, addig az idén mostanáig csupán 597. Szakértők szerint a piac talpra állásának egyik eleme lehet, hogy kis utánképzést követően már B kategóriás személyautó-jogosítvánnyal is vezethetünk legfeljebb 125 köbcentiméteres motort, ami fellendítheti a legális robogópiacot.


Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.