Cégvilág

Ryanair: A telekadó a BA gondja

Elsőként Michael O’Leary, a Ryanair vezérigazgatója jelezte, hogy köszönik szépen, de nem kérnek a Budapest Airport által kilátásba helyezett reptériköltség-emelésből.

„A telekadó a reptér problémája. Növekedésünk csak akkor garantált a jövőben, ha a reptéri díjak alacsonyak maradnak. Az adóemelést nem velünk, hanem a kormánnyal kell rendezni” – fogalmazott az ír fapados légitársaság első embere. A Ryanair levelet is írt a magyar kormánynak, hogy vonják vissza az adóemelésről szóló döntésüket. „Veszélyes intézkedésről van szó, ami nem segíti a turizmust, mert tovább növeli a reptéri díjakat, így pedig Budapest veszít versenyképességéből más városokhoz képest” – szögezte le Michael O’Leary.

A Budapest Airport vezérigazgatója, Jost Lammers korábban azt nyilatkozta lapunknak adott interjújában, hogy a telekadó háromszorosára növekszik idén a tavalyihoz képest (2,25 milliárd forintra), amit a Malév csődje miatt egyébként is nehéz helyzetbe került cég már nem tud egyedül lenyelni, ezért tovább kell hárítania a pluszterheket. Jost Lammers elmondta, hogy a légitársaságok már évek óta szenvednek a válságtól és a drága üzemanyagáraktól, így biztos, hogy egyik légitársaság sem fog örülni annak, hogy magasabb díjat kell fizetniük. Lehet, hogy néhány légitársaság csökkenti a járatok számát, vagy megszünteti működését Magyarországon.

Arról egyelőre nincs szó, hogy a Ryanair megint kivonulna, mint tette azt 2010 októberében, amikor a budapesti repülőtéren jelentkező költségeik emelkedtek, miközben a régió több repülőterén – például Krakkóban, Rigában vagy Kaunasban – ezzel ellentétes folya- matok zajlottak. Amennyiben a repülőtéri költségek jelentősen drágulnak egy adott légikikötőben, a Ryanair nem képes fenntartani az úgynevezett ultra low cost üzemeltetési modellt, amit egyébként egyetlen ország és repülőtér kedvéért sem változtat meg.

Ugyanakkor a légitársaság némileg csalódott a Magyarországról kiutazó forgalomban, azt hitték, az olcsó árakkal több magyar utast tudnak repülésre bírni. O’Leary szerint a magyarok sokszor olyan távolságokra is inkább autóval indulnak, amit repülővel sokkal gyorsabban és olcsóbban elérhetnének. „Az elmúlt négy hónap alatt a Ryanair ötszázezer utast szállított Budapestről, és a magyar fővárosba” – hangoztatta a vezérigazgató. Céljuk, hogy a jelenlegi 30 desztinációt 45-re növeljék másfél éven belül.

Tovább nyomul a Wizz Air a magyar piacon

„A Wizz Air az idén is forgalma növekedésére számít, a tervek szerint 2012-ben 12 millió utast szállíthatunk a 2011-es 11 millió után” – mondta Daniel de Carvalho, a társaság kommunikációs igazgatója. Hozzátette: a repülőtéri adatokat összegző OAG-statisztika szerint 2011-ben Közép-Kelet-Európában mintegy 30 százalék piaci részesedéssel rendelkeznek. Benyújtották pályázatukat a Malév repülési jogaira a kijevi, a tel-avivi és a moszkvai útvonalra, és megújult az online foglalási rendszerük.


telekadó O'Leary Budapest Airport Ryanair
Kapcsolódó cikkek