Ezt sosem fogják elfelejteni Magyarországnak: a Mol elkezdte megmenteni Szerbiát, hogy ne maradjon üzemanyag nélkül – nem lehetett tovább várni
Tovább növeli piaci súlyát a Mol Szerbia üzemanyagpiacán. A döntés különösen jól időzített, hiszen a szerb olajvállalat, a NIS kvázi ellehetetlenülésekor született meg, és így egyértelműen megnyugvást hozhat a szerb államnak. Noha tény, hogy a Mol egyedül aligha tudja lefedni a szerbiai üzemanyag-szükségleteket.

A NIS kálváriájáról a Világgazdaság is sokat írt. Az ügy lényege, hogy október 9-étől többszöri halasztást követően életbe léptek az Egyesült Államok szankciói az olajvállalattal szemben, mert a tulajdonosi körében masszív orosz jelenlét van. Ezt a helyzetet nem sikerült rendezni, az továbbra is fennáll.
Ennek következményeképp szinte azonnal leállt a Horvátország felőli olajszállítás Szerbiába a Janaf vezetékén keresztül. Ez egyrészt súlyos helyzetbe hozta a horvát tranzitcéget, hiszen ezzel a bevételének harmada egy szempillantás alatt kiesett.
Másrészt viszont a NIS azóta nem jut hozzá nyersanyaghoz, miközben egyébként korábban a szerb üzemanyagfogyasztás mintegy 80 százalékát biztosította. Ez esett ki a piacról, amelyre válaszul a szerb kormány megnyitotta stratégiai üzemanyag-készleteket.
Szerbia: a Mol elkezdte megmenteni, hogy ne maradjon üzemanyag nélkül
Az eddig is lehetett tudni, hogy a Mol a rendkívüli helyzetre reagálva szinte azonnal megnövelte a szerbiai exportját. Azonban ennél egy jóval komolyabb döntést is hoztak: jelentős bővítés kezdődött a szerémségi Karlócában, az ottani üzemanyag-termináljánál. Ez az infrastruktúra lényegében egyfajta depó, ahol tárolni lehet a finomított termékeket.
A hírek szerint a szerbiai bázisának kapacitását a Mol most csaknem megduplázza.
A Balk.hu szerint a Mol még hat évvel ezelőtt nyitotta meg szerbiai terminálját Kerlócában, ez volt a magyar olajvállalat legnagyobb beruházása a szomszédos országban. A teljesen automatizált üzemanyag-kezelő rendszerrel rendelkező telephely
- eredetileg öt dízel-tartállyal (összesen 8000 köbméter)
- és három BMB-tartállyal (összesen 4000 köbméter) rendelkezett.
Már 2025 elején – amikor az amerikai szankciók veszélye megjelent a NIS kapcsán – a Mol-csoport jelezte, hogy kész megduplázni a Szerbiába szállított üzemanyag mennyiségét. Ha ez most való ban megtörténik, akkor az eddigi nagyjából 15 ezer köbméteres mennyiség 30 ezer köbméterre ugorhat.
Ez nem kevés. Bár ennek a súlyáról eltérő számításokat találni, de az bizonyos, hogy a Mol karlócai telepe a szerb üzemanyagpiac legalább 10, de akár 30 százalékát is kiszolgálhatja.
Akárhogy is, a terminálra az üzemanyag szállítása vízi és közúti úton eddig is biztosított volt, és szerepelt a tervekben a vasúti szállítás lehetősége is. A beruházást a szerb hatóságok és a Mol vezetői korábban kiemelt fontosságúnak minősítették Szerbia olajpiacának fejlődése és az ország energetikai biztonsága szempontjából.
A Mol egyébként bő 20 éve van jelen Szerbiában, ezalatt 73 töltőállomást létesített.