Cégvilág

Története legnagyobb kihívására készül a Google

A Reuters tudósítása szerint a keresőóriás eddigi működésének talán legnagyobb erőpróbájára készülhet, hiszen a jövő héten kell eldöntenie, enged-e az Európai Unió nyomásának vagy komoly bírságnak néz elébe a verseny korlátozása miatt.

Az Európai Bizottság versenyfelügyelete tizenhat cég panasza nyomán folytatott másfél évig tar vizsgálatot a Google ellen. Ha a keresőóriás nem enged a brüsszeli kifogásoknak, az akár 4 milliárd dollárjába is kerülhet, ennyit tesz ki ugyanis az előző évben gyűjtött bevételének 10 százaléka, az EU által meghatározott maximális bírság.

Az Európai Bizottsághoz forduló panaszosok közül a legnagyobb kaliberű a Microsoft, de a szoftvercégen kívül az EU-hoz fordult többek között egy francia jogi szakportál, egy brit árösszehasonlító oldal és egy német térkép website is.

Brüsszel négy konkrét témát emelt ki, amelyek kapcsán lépéseket vár az internetes óriástól: Brüsszel úgy látja, hogy a Google a keresési találatok között előnyben részesíti a saját "vertikális keresőinek" eredményeit, vagyis a saját téma-specifikus szolgáltatásaira (hír- étterem- vagy termékkeresés) hívja fel a figyelmet és ezzel aránytalan versenyelőnyt biztosít magának.

Szintén aggasztja az EU illetékeseit, hogy a Google keresőmotorja úgy másolja ki a tartalmakat más, tematikus keresési szolgáltatóktól, hogy ezzel csökkenti a versenytársak jelentőségét. Mint hogy az adatok minden ellenszolgáltatás nélkül áramlanak a Google-hoz, a befektetők egy része valószínűleg megfontolja majd, hogy kisebb vertikális keresőkbe invesztáljon-e ezek után.

Kifogást emeltek a Google keresőszolgáltatásának más cégek portáljaira történő telepítése kapcsán is. A vállalat az ilyen megoldások esetén az általa közvetített hirdetéseket (Google Ads) jeleníti meg a keresési találatok mellett és ezzel gyakorlatilag lehetetlenné teszi, hogy más szereplő is belépjen erre a területre. Végül Brüsszel felrótta a Google-nak azt is, hogy szerződési feltételeivel ellehetetleníti az AdWords segítségével lebonyolított hirdetési kampányok más platformokra történő átvitelét.

Joaquin Almunia, az EU piaci versenyért felelős biztosa július elejéig adott gondolkodási időt a Google-nak arra, hogy kidolgozza a kifogásokra adott válaszát.


 

versenyfelügyelet EU Google almunia
Kapcsolódó cikkek