BUX 41,906.58
+1.60%
BUMIX 3,960.45
+0.94%
CETOP20 1,960.74
+2.16%
OTP 10,580
+0.71%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
-5.33%
+2.90%
-0.20%
ZWACK 17,500
+1.74%
0.00%
ANY 1,640
+0.31%
RABA 1,165
+0.87%
0.00%
-0.49%
+1.89%
+0.46%
OPUS 193.2
-0.21%
-7.36%
+2.00%
0.00%
+4.39%
OTT1 149.2
0.00%
-1.99%
MOL 2,834
+1.21%
0.00%
ALTEO 2,390
+1.70%
+1.85%
+1.22%
EHEP 1,645
+2.81%
+1.43%
+1.67%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
-1.72%
+8.53%
0.00%
SunDell 42,000
+5.53%
-2.33%
+2.65%
-4.40%
0.00%
+1.89%
+10.89%
GOPD 9,020
-27.84%
OXOTH 3,700
-2.37%
0.00%
NAP 1,226
+0.66%
-12.34%
0.00%
Forrás
RND Solutions
Cégvilág

Gyorsítanának a hazai kisvasutak

Az év első felében szállított utasaik és árbevételük további növekedéséről számolhattak be az MFB ellenőrzése alá tartozó kisvasutak, de többségük még mindig veszteséges. A szabályozás csak a rájuk rótt díjak terén kezeli őket a nagyvasutakkal azonos rangban, a fejlesztésükre az állam nem tud közvetlen támogatásokat adni.

Az év első felében tovább javultak a Magyar Fejlesztési Bank Zrt. (MFB) által felügyelt erdészetek kisvasútjainak gazdálkodási mutatói, ráadásul már 2011-ben is hatalmasat léptek előre. Tavaly a szállított utasok száma 32 százalékkal, a fizetőké 36 százalékkal, az árbevétel pedig 49 százalékkal nőtt. Erre idén – az előző év első feléhez viszonyítva – újabb 4,5 százalékos utasszámbővülés és 5,5 százalékos árbevétel-növekedés rakódott. A javulás az MFB tájékoztatása szerint az elmúlt másfél évben meghozott intézkedéseknek tudható be. Az elmúlt 2-3 évtizedben nem volt igazán előtérben az egyébként nagy idegenforgalmi potenciált rejtő terület, ezért az MFB a maga eszközeivel megpróbálta megsegíteni a kisvasutakat.

Pénzt ugyan nem adhat a bank, de nem is minden kerül pénzbe. Ilyen volt a 11 érintett kisvasút menetrendjének hozzáigazítása az utazási szokásokhoz, a 60–75 percenkénti ütemes közlekedés bevezetése (a gyöngyösi, a lillafüredi, a szilvásváradi és a királyréti vonalakon), illetve az, hogy megszervezték a MÁV-val és a Volánokkal a kisvasutakra való kényelmes csatlakozást, ahol lehetett. Míg a menetrendek módosítása az utazási kedv növekedésén keresztül járult hozzá az árbevétel növekedéséhez, az ésszerűtlen jegyárkedvezmények megvonása az utazás költségének megfizettetésével. Besegített a kisvasutakhoz kapcsolódó turisztikai élmények népszerűsítésébe az MFB-hez tartozó Magyar Turizmus Zrt. is.

Az MFB ezenfelül felhívta a tulajdonos erdészetek figyelmét a vasúttal kapcsolatos, főként idegenforgalmi fejlesztési pályázatokra, és támogatta ezek benyújtását. Sajátos módon azonban csak az észak-magyarországi kisvasutak pályázhatnak fejlesztéseikre uniós forrásra, holott a banktól kapott tájékoztatás szerint indokolt lenne a többi, különösen a sok kisvasúttal rendelkező dél-dunántúli régió megsegítése is. Uniós támogatással újult meg a lillafüredi vonat, és hamarosan a szilvásváradi is meg fog.

Közreműködni próbál az MFB abban is, hogy az erdészetekhez kerüljön az állami tulajdonban lévő azon sínek egy részének vagyonkezelése, amelyeket jelenleg a MÁV kezel, de amely síneken a MÁV-vonalakon elvárt sebességgel már nem közlekedhetnek a vonatok.

Ez azonban már az a pont, amelynél kiderül: komoly pénzügyi nehézségei vannak a kisvasutak fenntartása kapcsán az erdészeteknek. A sínvásárlás mellett más, számottevő fejlesztésre sincs pénzük, miközben a szabályozás a nagyvasutakkal közel azonos díjakat, terheket ró rájuk. Ez utóbbi, olykor több száz ezer forintos tételek elviselhetetlenek a kisebb vasutak évi 10–20 milliós forgalmához, de még a nagyobbak évi 60–70 millió forintos bevételéhez képest is. Az erdészeti kisvasutak megnövekedett együttes árbevétele is csak 225 millió forintot tett ki 2011-ben. Ezen árbevétel ismeretében még a tavaly mintegy 10 százalékkal lefaragott, 180 millió forintos összesített veszteség is óriási. (Egyedül a szilvásváradi vasút bevételei fedezik a kiadásait.)

A 2011-ben szállított 620 ezer utas azonban nagy szám, és az MFB bizakodó. A kisvasutak bevételének további növekedését és veszteségük zsugorodását várják a tulajdonos erdészetek utascsábító akcióitól, például az általánossá vált kisvasútnapoktól, a természetközeli élményekkel (szarvasbőgés, holdtöltés éjjeli vonatozás stb.) kombinált programoktól, s hogy országszerte egyre több idegenforgalmi rendezvényt alapoznak arra, hogy azokat majd kisvasúttal fogják megközelíteni. A királyréti és a csömödéri vasúton vállalati rendezvényekre, esküvőkre is alkalmas szalonkocsikat állítottak üzembe, máshol húsvétra és mikulásra szerveznek programot, illetve a vonaton gyermek- vagy zenei programokat kínálnak. A gyöngyös–lajosházi vasút Szalajka-házig három kilométerrel meghosszabbított vonalát várhatóan a közeli hetekben átadják a forgalomnak.

Gőzössel érdekesebb

Külön vonzerő, ha a kocsikat gőzös húzza. Az erdészeti társaságokhoz (közvetve az MFB-hez) a gemenci, a csömödéri, a gyöngyösi és a királyréti vasút tartozik, a további nyolc működő kisvasút közül a debreceni Zsuzsi vasútnak, a nagycenki múzeumvasútnak és a budapesti gyermekvasútnak van gőzöse.

A kisvasutak helyzete máshol sem könnyű. Nem véletlen, hogy Szlovákiában és Erdélyben is csak 3-4 működik, Lengyelországban pedig, ahol sok ilyen vonat volt, sorra zárják be őket. Angliában, Franciaországban és Németországban viszont már fejlesztik őket, mert rájöttek, mekkora érték van bennük.

A kisvasutak helyzete máshol sem könnyű. Nem véletlen, hogy Szlovákiában és Erdélyben is csak 3-4 működik, Lengyelországban pedig, ahol sok ilyen vonat volt, sorra zárják be őket. Angliában, Franciaországban és Németországban viszont már fejlesztik őket, mert rájöttek, mekkora érték van bennük. -->

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek