A Nyugat roncstelepe leszünk?
Ez annál is inkább fontos lenne (főleg, ha minden kocsi itthon is maradna), mert a 2009-es 60 376 darab és a tavaly előtti 43,5 ezer után az elmúlt évben is csak 45 ezer személyautót helyeztek forgalomba.
Az alacsony szintű újautó-értékesítés miatt ugyanakkor csökken a használtpiaci kínálat, hiszen egyre kevesebben cserélik régi kocsijukat újra. A használtautó-piac forgalma – vagyis az átírások száma – a tavalyi kismértékű növekedés után január óta folyamatosan esik: az első fél évben a tavalyi azonos időszakhoz képest 7,7 százalékos elmaradást mutatat a 192 272 tulajdonosváltás – mondta el lapunknak a Porsche Hungaria használtautó üzletága, a Weltauto igazgatója, Horváth Zoltán, kiemelve ugyanakkor, hogy piacon egyre nagyobb az importált használtautók aránya.
A használtimport a regisztrációs adó csökkentése révén ugorhatott meg, amit támogat a forint időnként erősödő árfolyama. Így a Weltauto úgy kalkulál, hogy a használtként importált személykocsik száma év végére akár 80 százalékkal is több lehet a tavalyi 31 312 darabnál. Az idei első fél évben ugyanis már 24 831 kocsit hoztak be az országba.
Másrészt – mutatott rá Frank György – amíg tavaly a külföldön felvásárolt kocsik átlagos kora 8,2 év volt, addig az idei hat havi összesítés már 10,5 évet mutat, ami a hazai járműállomány öregedését gyorsítja föl. Pedig az újautó-értékesítés mélybe zuhantával öregedett az magától is. A legalacsonyabb, 10,3 éves átlagot 2007-ben értük el, amikor 2,999 millió személykocsi volt hazánkban. Tavaly év végén pedig a KSH szerint a 2,968 millió autó átlagos kora már 11,9 év volt.
Legnagyobb mértékben a VW, az Audi és a Fiat használtimportja növekedett az első fél évben, ugyanakkor a Volkswagenek átlagos kora 12,5 év volt, az Audiké pedig 9,5 év. A legnagyobb számban behozott használt kocsik listáját a BMW 3, a VW Golf és az Opel Astra vezeti a VW Passat, valamint az Audi A4 előtt.
Főleg céges vevők
Az MGE szerint az autóállomány frissülését nehezíti, hogy továbbra is az új személyautó-értékesítés több mint 70 százaléka céges vásárlás. Mivel a céges gépjárműpiac inkább Budapestre koncentrálódik, a vidéki márkakereskedők helyzete rendkívül nehéz, mert az általuk értékesített volumen nagyon alacsony, sok helyen a heti egy darabot sem éri el. Ezért a márkakereskedők egy része úgy tartja, hogy ma túl sok az értékesítési pont a forgalomhoz képest. A kishaszonjármű-piac viszont júliusban közel 22, az első hét hónapban pedig összesen mintegy 13 százalékkal nőtt.


