BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

BKK: vonaltervek milliárdokért

Hárommilliárd forintnál is több vissza nem térítendő támogatást kapott a Budapesti Közlekedési Központ új nagyprojektekre. Ebből azonban még egy méter metró- vagy villamosvonal sem épül, csak a tervezést szolgálja az összeg.

Két év múlva lehet benyújtani az új EU-s költségvetési ciklus pályázatait, Budapest pedig most jelentős összeget szán arra, hogy kész tervekkel indulhassanak majd a tömegközlekedés fejlesztési támogatásaiért – derült ki Tarlós István főpolgármester és Vitézy Dávid, a Budapesti Közlekedési Központ vezérigazgatójának tájékoztatójából. Bejelentették: 3,11 milliárd forintot szánnak arra, hogy műszakilag és gazdaságilag is előkészített projektekre köthessen le a főváros uniós forrásokat.

A fejlesztéseknek négy fő iránya van. 880 millió forintból vizsgálják a villamos-, valamint a trolihálózat fejlesztési lehetőségeit – mintegy húsz vonalat néznek meg, és kiválasztják közülük, amelyekkel érdemes pályázni. Pontosan ugyanennyiből, szintén 880 millióból mérik fel, hogy a földalatti járműveit hogyan lehetne korszerűsíteni, és hogy van-e lehetőség Zuglóban meghosszabbítani a vonalat, illetve hogy ha van, azt pontosan milyen nyomvonalon. Előkerült a rég ismert terv is: 639 milliót szánnak arra, hogy megvizsgálják, hogyan lehet a 2-es metrót és a gödöllői HÉV-et összekapcsolni az Örs vezér terén. Végül pedig az Észak-déli gyorsvasút déli szakasza fejlesztési lehetőségeinek előkészítése is sorra kerül – a jól csengő név azt takarja, hogy a csepeli és a ráckevei HÉV-et összekötnék, és bevezetnék valószínűleg a föld alatt az Astoriáig. Az azonban minden tervezés mellett biztos, hogy ebben az évtizedben nem lesz kész az észak-déli irányú gyorsvasút.

Fontos kiemelni: a tervek egyelőre nem kész vonalakról vagy új, forgalomba állított szerelvényekről szólnak, hanem a megvalósítás előkészítéséről. A tervek önmagukban nem újak, már évek óta többször hangoztatták, hogy ezek a tervek jelenthetik a következő évtized fő fejlesztési irányvonalát, ám a gyakorlatban eddig semmi nem valósult meg belőlük. Mint Vitézy Dávid elmondta, most egy részletes előkészítő munka következik, „végre nem csak egy vonal lesz a térképen” az összes szóban forgó közlekedési terv. Áttekintik egyebek mellett azt, hogy ahol új vonalon vezetnék a közlekedést, ott milyen a telkek tulajdonosi helyzete, hol vannak közművek, olyan vezetékek, amelyeket figyelembe kell venni az építkezésnél, és milyen más kockázatok állnak fenn. Ha ezek meglesznek, akkor Vitézy ígérete szerint 2014-ben dönthet a főváros, pontosan mire pályáznának az EU-nál. Az pedig már brüsszeli döntés lesz, mire adnak pénzt – annyi valószínű, hogy a tömegközlekedést jobban támogatnák a közutak fejlesztésénél.

Ami a jelenlegi beruházásokat illeti, Tarlós István azt mondta: a 4-es metró 2014-es átadása továbbra is tarthatónak látszik. Az arra a vonalra érkező metrókocsik jövő tavaszra kaphatják meg a típusengedélyt, a 2-es metrónál pedig legkésőbb szeptember elejére forgalomba állnak az első új kocsik. 41 milliárd forintból 2013 tavaszára elkezdődik az 1-es és a 3-as villamos korszerűsítése; 11 milliárdot szánnak a budai fonódó villamosokra, amelyről támogatási szerződést is kötöttek, és 7 milliárdból kiépítik a rendszert, amely 257 csomópontban követi, merre tartanak a BKK-járatok.

A dugódíj pótlásán is gondolkodnak

A főpolgármester kitért a parlament által elutasított dugódíj, valamint az ebből származó bevétel pótlásáról folyó tárgyalások kérdésére is. Mint mondta, jövő héten találkozik Naszvadi György államtitkárral, vele köthetnek előzetes megállapodást a dugódíj helyettesítéséről. A főváros azt kérte az EU-tól, hogy kapjanak halasztást, ne kelljen már 2013-ban bevezetniük a dugódíjat, de nem kaptak még választ Brüsszelből.


Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.