Annak ellenére, hogy a lakások adásvételénél 2012. január 1-jétől kötelező dokumentum az energiatanúsítvány, amit az eladónak kell beszereznie, és azt a szerződéskötéskor a vevőnek átadnia, csupán a tulajdonosok töredéke rendelkezik vele.

Mivel igen vegyes a kép a rendelet értelmezését illetően, sok esetben maguk az eladók sem tudják, milyen teendőjük van.

Szakemberek szerint bár sokan hallottak az energiatanúsítványról, azt, hogy a dokumentum beszerzésének mi a módja vagy az értelme már kevésbé látják át. „Egyelőre sajnos az általános megítélés az, hogy az energiatanúsítvány egy újabb felesleges költség, egy olyan újabb adónem, amivel az ingatlanok kapcsán számolni kell” – mondja Baráth Géza, a Dome Facility Services Group szakembere.

A szakember szerint a – közkeletű nevén zöldkártya – elterjedését az is hátráltatta az év első felében, hogy a júniusig hatályos rendelet szerint bár a dokumentummal már rendelkezni kellett, joga és kötelezettsége senkinek sem volt annak ellenőrzésére, nem volt szankcionálva a tanúsítvány hiánya, az ügyben eljáró ügyvéd csupán tájékoztathatott, a megkötött szerződésben nem tértek ki zöldkártyára, csupán néhány földhivatal várta el annak bemutatását. „Ismét bebizonyosodott az a gyakorlat, miszerint ha valami kötelező, de nincs ellenőrizve, akkor a kényszer nem akkora súlyú” – állapítja meg a Baráth Géza.
További részletek a mai Világgazdaságban