Cégvilág

Bajban a luxuscégek - Már nem az óriáslogókra utaznak a kínaiak

Már nem veszik meg gondolkodás nélkül a kínaiak sem a több ezer dolláros, sok esetben már megunt és sokak által viselt luxusmárkákat. Kétségbe azért nem kell esni, a szegmens az országban még évekig biztosan a jelenlegi szinten tovább pörög, csupán az igények változnak meg.

A luxustermékek gyártói régóta számolnak azzal, hogy Kínában könnyedén kiadnak ezer dollárt is egy-egy táskára, vagy drágább – így a kereskedők számára nyereségesebb – termékekre. Mostanra viszont a kínai vásárlók ízlése olyannyira megváltozott, hogy az már az országban agresszíven terjeszkedő márkák teljesítményét is fenyegeti – számolt be a Bloomberg.

Ahogy egyre több Louis Vuitton táska, Gucci pénztárca vagy Omega óra árasztja el nagyobb városokat, a fogyasztók szívesen mondanak le ezekről a már mindenki által ismert, és sok esetben megunt márkákról azért, hogy valami újat kapjanak pénzükért. „Ahogy a luxusipar éretté vált Kínában, úgy vált a fogyasztók ízlése is egyre kifinomultabbá” – véli Fflur Roberts, a londoni Euromonitor luxus termékekért felelős elemzője.

A kínai vásárlók szemléletváltása az európaiakhoz és amerikaiakhoz képest kevésbé feltűnően ment végbe. Ugyanakkor, amíg utóbbiaknál a luxuscikket eladása egyértelmű visszaesést mutatott a 2008-ban kirobbant gazdasági válság hatására, a megváltozott igényeknek megfelelően több márka eladása is nagyot javult Kínában. Ilyenek többek között a párizsi hátterű Bottega Veneta és az Yves Saint Laurent is, amelyek eladásai az átlag háromszorosára nőnek idén. De a kategóriájában olcsóbbnak számító táska, az amerikai Coach gyártója is profitál abból, hogy a helyi vásárlók egyre igényesebbek és keresik a jó ár-érték arányú termékeket.

„Továbbra is költenek a kínaiak, csak éppen másként, ugyanis egyre jobban tájékozottak az aktuális tendenciákról. Ennek megfelelően a luxustermékek előállítóinak keményebben kell dolgozniuk, mint öt évvel ezelőtt” – mondta Uche Okonkwo, a párizsi Luxe Corp. tanácsadó ügyvezető igazgatója.

A szokások azért is változhattak meg, mert ugyan a Nyugathoz képest jól teljesít a kínai gazdaság, némi lassulást jelez a második negyedévben regisztrált 7,6 százalékos A visszafogott költekezésnek áldozatai is vannak: a Gucci és a Burberry is visszaesésről számolt be az utóbbi hónapokban. Az is negatívan hat a kínai luxuspiacra, hogy egyre több kínai turista látogat Európába és az Egyesült Államokba, és egyre többen döbbennek rá, hogy sok esetben a kínai ár feléért megkapják ugyanazt a terméket utazásaik során.

Kétségbe azért nem kell esni, továbbra is Kína számít a világ ötödik legnagyobb piacának a luxus terén, tavaly ilyen célokra 14,6 milliárd dollárt költöttek a társadalom tehetősebb tagjai. A 39 Vuitton, az 54 Gucci, a 66 Burberry, a 21 Hermes, valamint a 20 Prada butik azért jól teljesít, továbbra is az abszolút felsőkategóriás termékek eladása a legnagyobb arányú, és ez a várakozások szerint 2014 végéig így is marad.

omega Vuitton veneta Prada luxus
Kapcsolódó cikkek