BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Francia céget venne az Orosz Vasutak

Az állami tulajdonú Orosz Vasutak társaságot arra utasította az orosz kormány, hogy vásárolja meg a francia Gefco logisztikai csoport 75 százalékát, számol be az RBK internetes lap, a szükséges tenderajánlat már elkészült. Vlagyimir Jakunyin, a társaság elnöke korábban már jelezte, hogy cége mérlegeli a Gefco ellenőrző részesedésének megszerzését, s hogy várakozásai szerint az ügylet nem okoz majd zavart az Orosz Vasutak pénzügyeiben. Már napvilágot látott, hogy az érintett 75 százalékért a francia PSA Peugeot–Citroën akár egymilliárd eurót is elkérhet.

Miközben az orosz kormány támogatja, sőt ösztönzi vasútmonopolcége külföldi terjeszkedését, annál óvatosabb, amikor az Orosz Vasutak egy részének magánkézbe adása kerül terítékre. A hivatalos privatizációs terv szerint valamikor 2012–2013 során kell vevőt keresni a cégóriás egy szavazat híján 25 százalékára. Vlagyimir Jakunyin már júniusban közölte, hogy szerinte az adott határidőn belül nem valósítható meg a tranzakció, amellyel inkább ki kellene várni a nemzetközi pénzügyi piacok stabilizálódását. Erre, mint mondja, 2015 előtt már aligha kerülhet sor.

Aggályaiból mostanra annyi átszivárgott hivatalos szintre is, hogy kedden Makszim Szokolov szállítási miniszter Berlinben maga is azt mondta, nem hiszi, hogy ez év végéig bármi is lenne az eladásból. Egyébként hatalmas pénzről van szó: honlapja szerint az Orosz Vasutak mintegy 90,6 milliárd dollárt ért 2010 végén, ezzel a második legnagyobb Oroszországban. A társaság hamarosan belföldön is létrehoz egy új logisztikai társaságot számtalan leányvállalata mellé.

Múlt évi, 31 milliárd eurónyi árbevétele az elmúlt évekéhez hasonló folyamatos növekedést takar, ennek több mint háromnegyede (78 százaléka) származott az áruszállításból, a többi vontatási és pályavasút és egyéb szolgáltatásokból. A személyszállítási bevétel nem érte el az egy százalékot, részben az előbbi tevékenységek nagy súlya, illetve az utóbbi támogatott volta miatt. (A MÁV-csoport bevételeiből évek óta hiányzik az eladott fuvar üzletág bevétele és nyeresége.)

Több utas kell

Kesztyűt dobna a légitársaságoknak az Orosz Vasutak a nagy távolságokat megtevő személyszállító járataival. Ezért – számol be a Vedemosztyi – a következő 15 évben 3,4 milliárd dollárnyi fejlesztésre készül a területen, 2016–2030 között pedig még hatszorennyit költene. A Kommerszant úgy tudja, hogy a pénzből 16,5 ezer személykocsit venne a cég személyszállító leánya, amely ma 23,7 ezer ilyen kocsit üzemeltet.


Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.