Sokáig húzhat még az autógyártás
Az autógyártás nemcsak hazánkban, de a régió több országában – így például Szlovákiában és Csehországban is a gazdaság fő húzóereje. Északi szomszédunknál ugyanakkor már a „mi lesz ezután?” kérdés is felmerült. „Félek, hogy eljön az idő, amikor az autógyártás már nem tart el minket” – mondta a szlovák miniszterelnök a Süddeutsche Zeitungnak adott interjújában. Robert Fico arra figyelmeztetett, hogy az ország annyira függővé vált az autóipartól, hogy rögtön komoly problémák keletkeznek, ha nem megy jól az ágazatnak. Az évi 1 millió kocsi gyártására alkalmas kapacitásával Szlovákia a lakosságszámhoz viszonyítva a legnagyobb autógyártó országnak számít a világon.
Hogy mennyire ki van szolgáltatva a szlovák gazdaság az exportra termelő autóipara számára, jól mutatja, hogy az ágazat teljesítménye nélkül stagnált volna a GDP az év első felében, miközben az idei év egészére 2,7 százalékos bővülést vár az ország jegybankja (NBS) – emelte ki az NBS elnöke másfél hete az NBS GDP-növekedési előrejelzésének ismertetésekor. Jozef Makúch szerint az országnak hosszú távon mindenképpen ki kell majd egyensúlyoznia a gazdaság ezen aszimmetriáját.
A The Slovak Spectator által idézett helyi elemzők szerint az autógyártás idén és a jövőre is húzószerepet játszik majd a GDP növekedésében, azonban az ágazat jövőre már várhatóan nem tud az idei szinthez hasonló mértékben bővülni köszönhetően annak, hogy az elhúzódó globális gazdasági válság miatt csökken a kereslet külföldön a Szlovákiában gyártott autók iránt. Az exportvárakozások romlása, illetve a megszorító intézkedések miatt mind a nemzeti bank, mind a pénzügyminisztérium rontotta jövő évi növekedési előrejelzését. A szaktárca 0,5 százalékponttal 2,1 százalékra, míg a jegybank 1,1 százalékponttal 2 százalékra rontotta le prognózisát. Tavaly még 3,3 százalékkal bővült a szlovák GDP.
Csehország fő exportőre, a Skoda autógyártó teljesítménye is jelentős hatással van az exportvezérelt cseh gazdaság teljesítményének alakulására. Elemzők szerint a Skoda kiváló augusztusi értékesítési adatai – éves alapon 12 százalékkal közel 68 ezerre nőtt a világszerte eladott autók száma, ami minden idők legjobb augusztusi mutatója – alapján elképzelhető, hogy a cseh gazdaság az év második felében maga mögött hagyja az első félévre jellemző, a GDP csökkenésével járó trendet. Az első negyedévben ugyanis 0,7, a másodikban pedig egy százalékkal esett éves alapon a GDP.
A magyar feldolgozóipar szerkezete a szlovákiainál egészségesebb, az autógyártás 20 százalékos súlya kisebb, mint Szlovákiában, ahol 30 százalék – mondta el a Világgazdaságnak Török Zoltán, a Raiffeisen Bank vezető elemzője. További előny Magyarország számára, hogy azok a németországi gyártók vannak jelen, amelyek az utóbbi időben – a Szlovákiában is jelen lévő francia versenytársaikkal szemben – javítani tudtak pozíciójukon. Az autógyártás emiatt rövid távon mindenképpen lendületet ad a növekedésnek. Hosszabb távon ugyanakkor lehetnek kockázatok – figyelmeztet a szakember –, mint az immár tavaly április óta folyamatosan zsugorodó magyarországi elektronikai szektor példája is mutatja, néhány nagy cég termelésének visszaesése a feldolgozóipar egészére erőteljes hatást képes gyakorolni.
Szlovákiában az autóipari végszerelés a jellemző, nálunk jelenleg az autóipari alkatrészgyártás nagyobb foglalkoztató – árnyalta tovább a különbségeket Sinkó Ottó, a Videoton vezérigazgatója. Szlovákia versenyképessége ráadásul az euróban számított nominálbér folyamatos növekedése miatt romlik hozzánk képest, Magyarország exportversenyképessége egyelőre megfelelő. Fico ugyanakkor nem azt mondta, amit a hazai sajtó értett belőle – hogy Szlovákia rövidesen összeomlik –, hanem éppen azt sugallta, hogy valamit tenniük kell, ha azt akarják, hogy ne így folytatódjanak az események, magyarázta Sinkó Ottó, aki szerint Magyarországon a „Mercedes-hatás” egyelőre nem kisebb annál, ami szakszerűen várható volt, hanem jelentősen fel lett fújva, túl lett becsülve, ráadásul jelentős része még nem is jelentkezett.
Minden egyoldalúság hordoz kockázatokat, a legnagyobb kérdés, hogy miként ítéljük meg az autóipar jövőjét – mondta lapunk kérdésére Rolek Ferenc, a Magyar Munkaadók és Gyáriparosok Szövetségének alelnöke. A szakember ugyanakkor kiemelte: az igazán nagy, látványos beruházásokat egyedül ez az ágazat hozhatja a térség országaiba, ráadásul versenyképesség tekintetében Kelet-Közép-Európa ideális régió az autógyártók számára. Középtávon komolyabb problémát az európai kereslet drámai szűkülése jelenthetne, ez azonban nem csak az autógyártókat, de más iparágak képviselőit is maga alá temethetné.