Az autóipar legnagyobb mumusa a termékvisszahívás, bár a legtöbb nem az ágazatból ered: a tavalyi 171 bejelentés a harmadik volt a listán a gyógyszerek és a játékszerek után.
Mint Gerard van Dobben a járműipari hírekkel foglalkozó monte-carló-i konferencián elmondta: 2003 és 2010 között évente 15 százalékkal nőtt az ilyen bejelentések száma az EU-ban, 2011-ben viszont 20 százalékos visszaesést tapasztaltak. Tény azonban, hogy a termékvisszahívások egyre nagyobb visszhangot kapnak, ami nem csak az internet terjedésével, inkább a piac globalizálódásával és a fogyasztók tudatosabb hozzállásával magyarázható. Szakértők szerint az évtized végéig négyszeresére emelkedhet a ténylegesen visszaszállított áruk száma. Ezeknek az aránya ma az összes érintett termék 10–20 százaléka: 3–8 éven belül 80 százalékra nőhet.
Mindez komoly hatással lehet az érintett cégekre – emelte ki Noel Byrne, a DHL visszahívásokkal foglalkozó elnökhelyettese. Nem csak a cég hírnevére – így profitjára – gyakorolt hatásra kell gondolni, de arra is, hogy a fokozott érdeklődést mennyire tudja kezelni a cég. Példaként a Sony egy termékvisszahívását említették, amikor az ügyfélszolgálat négy óra alatt több hívást fogadott, mint amúgy négy hónap alatt. A korábban a Philipsnél dolgozó Gerard van Dobben a holland gyártót említette példaként: egy kávéfőző visszahívásának napján 1,4 millió látogatója volt weboldaluknak.
Az autóipar, ha lehet, különösen nehéz helyzetben van, nem csak a viszonylag sok beszállítótól származó alkatrészek miatt. Mivel egyre bonyolultabb a kereskedelmi lánc, a gyártó számára ma sokkal nehezebb felkutatni egy-egy termékét. Ráadásul a fogyasztók magatartása sem egységes: míg a németek gyorsan és nagy számban reagálnak egy felhívásra, a franciák ugyancsak sokan, ám jóval lassabban. További ismeretlen a tényleges termékvisszaadás: az erre regisztrálók és az árut visszajuttatók között akár 20–30 százalékos is lehet a különbség.
A DHL a reakciókat szimuláló szoftverrel igyekszik ezeket a folyamatokat megjósolni. Az SDS rövidítéssel jelzett program több hónapra előre igyekszik kiszámítani, hányan reagálnak a felhívásra, hány terméket kell a gyártónak visszavennie, javíttatnia vagy cserélnie.
1995 3,7 millió Suzuki a biztonsági öv miatt
1996 7,9 millió Ford tűzveszélyes gyújtáskapcsoló miatt
2000 6,5 millió Bridgestone/
Firestone gumiabroncs
2009 4,5 millió Ford a tűzveszélyes ablakmosó miatt
2010 5,3 millió Toyota a padlóba beakadó gázpedál miatt
Forrás: VG-gyűjtés, DHL
1995 3,7 millió Suzuki a biztonsági öv miatt
1996 7,9 millió Ford tűzveszélyes gyújtáskapcsoló miatt
2000 6,5 millió Bridgestone/
Firestone gumiabroncs
2009 4,5 millió Ford a tűzveszélyes ablakmosó miatt
2010 5,3 millió Toyota a padlóba beakadó gázpedál miatt
Forrás: VG-gyűjtés, DHL
-->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.