Cégvilág

Búcsú az Avontól és a Suzukitól? Nem kizárt

A 24/7 Wall Street minden évben összeállítja annak a 10 márkának a listáját, amelyről a legvalószínűbbnek tartja, hogy a következő évben eltűnik az amerikai piacról.

A listára – többek között – olyan cégek kerülhetnek fel, amelyek zuhanó árbevétellel és súlyos veszteséggel küzdenek, amelyek költségei gyors ütemben növekednek, amelyek anyacége az értékesítés/leválasztás mellett döntött, amelyeket tulajdonosai eladtak, amelyek csődvédelem alá kerültek, illetve amelyeknek gyorsan csökken a piaci részesedése.

Lássuk az idei listát!

10. Avon. A társaság tavaly küldte el Andrea Jung vezérigazgatót, utódja, a Jonhson & Johnsontól érkező Sherilyn S. McCoy korábban sohasem irányított nagy céget – olyat meg végképp nem, amely komoly problémákkal küzd. Időközben az amerikai tőzsdefelügyelet is vizsgálódott, aminek eredményeként Charles Cramb pénzügyi igazgatónak is távoznia kellett. A szépségiparban különösen intenzív a verseny, de a vállalatvezetés egyelőre nem az alaptevékenységre koncentrál – azonosítják a legsúlyosabb problémát a 24/7 Wall Street elemzői.

9. MetroPCS. A hazánkban kevéssé ismert kisebb mobilszolgáltató minden esélyét elveszítette, hogy versenyre kelhessen a T-Mobile-lal, az AT&T-vel, a Verizonnal és a Sprint Nextellel. A befektetők sem látnak már fantáziát a társaságban, amit az is jelez, hogy a részvényárfolyam 52 hetes mélyponton jár.

8. The Oakland Raiders. Az Raiders indul ugyan az NFL-ben jövőre, de már nem Oaklandban. Az 1960-ban alapított csapat, amely a kezdetektől fogva tagja az NFL-nek,1983 és 1994 között már játszott „házon kívül” – egy jobb stadionszerződésnek köszönhetően Los Angelesben. A távozás indoka jövőre is hasonló: az új tulajdonosok pénzügyi terveiben jobb lehetőségek is akadnak; akár Los Angelesben, akár Santa Clarában, akár New Jersey-ben is folytathatja a csapat.

7. Salon.com. Az 1995-ben San Franciscóban alapított hír- és kommentár weboldal pénzügyi helyzetét néhány szám jól érzékelteti. 2011 végén a társaság 149 ezer dollár készpénzzel és 12,7 millió dolláros rövid lejáratú hitellel rendelkezett. Az utolsó negyedévet 1,03 millió dolláros bevétel mellett 997 ezer dolláros veszteséggel zárta.

6. Suzuki. Az American Suzuki Motor egyre gyengébb értékesítési mutatói mögött az autók megítélése is szerepet játszik. A J. D. Power felmérésben a Suzukik a leggyengébb eredményeket produkálták. A gondokat jelzi, hogy a társaság 2012-ben valamennyi járműre nullszázalékos, hét éves hitelkonstrukciót kínál, de ezzel sem sikerült felzárkóznia – például – a Hyundai mögé. (A tokiói autóvásáron a Suzuki G70-es koncepció már Regina néven mutatkozot be…)

5. Pacific Sunwear. A kaliforniai stílusú kiegészítőiről nevezetes cég a GMI Ratings listáján már a csődesélyesek között szerepel. Ez nem meglepetés, elég a részvényárfolyamra nézni: öt éve még 23 dolláron forogtak a papírok, pénteken pedig 2,50 dolláron zártak.

4. Research In Motion. A Blackberry kanadai gyártója sem az Apple modelljeivel, sem az androidos okostelefonokkal nem tudja felvenni a versenyt. Pedig nem is olyan régen még hatalmasnövekedést tudott elkönyvelni: 2008-ban a bevétel 6 milliárd, az adózott eredmény 1,3 milliárd dollár volt – 2011-ben ugyanezekben a sorokban 20 milliárd dollár, illetve 3,4 milliárd dollár állt. Az elmúlt 12 hónapban aztán a cég két profitfigyelmeztetést adott ki, lecserélte vezérigazgatóját, és elbocsátott több ezer embert.

3. Current TV. Al Gore korábbi alelnök csatornájának nézettsége akkorát esett, hogy a Time Warner Cable-nek jogában áll kivenni a kábeles kínálatból. A csatorna egyetlen eladható arcát, Keith Olbermannt márciusban rúgták ki.

2. Talbots. A válság által sújtott kiskereskedőt új tulajdonosa, a Sycamore Partners kivezette a tőzsdéről. A legutóbbi gyorsjelentésben 110 áruház bezárásának tervét jelentették be.

1. American Airlines. A társaság anyacége 2011 novemberében kért csődvédelmet, és azóta nagyjából a korábbiaknak megfelelően működik. Az American, amely 30 évig az USA elsőszámú légitársasága volt, jelenleg már csak a közepesek táborát erősíti, miután az Northwest a Deltával, a Continental pedig a Uniteddel egyesült. Az anyacég szerint a társaság „jó egészségben” kerülhet ki a csődvédelem alól – a 24/7 Wall Street szerint erre kicsi az esély, főleg azok után, hogy az US Airways már jelezte: meg akarja vásárolni az American eszközeit.

American Airlines Talbot Avon Suzuiki
Kapcsolódó cikkek