Bomba! - Aránytalanul sújtja a magyar cégeket a chips adó
A népegészségügyi termékadó – a NETA, vagy más néven: chips adó – leginkább a magyar gyártókat sújtja, noha mindenhol a hazai vállalkozások támogatásának szükségességéről hallani. A világcégek büdzséjében ugyanis szinte láthatatlan tétel ez az adó, amit akár piacvásárlásra fordított összegnek is tarthatnak, mert ha kiesik egy versenytárs, már be is jön a pénz.
Így van ez az édességgyártóknál is. Piackutatási adatok szerint az idei első fél évben a tavalyi azonos időszakhoz képest 6 százalékkal kevesebb édesség kelt el, és ezen belül néggyel csökkent a különféle csokoládék értékesített mennyisége. A tavaly szeptemberben bevezetett chips adó ugyanis áfaalapképző, ráadásul az így kijött összegre a kereskedelem is ráteszi az árrést, így a magasabb minőségű és árú termékek forgalma a piaci átlagnál nagyobb mértékben esett.
Katona Balázs szerint a NETA literenként 250 forintos mértéke iszonyatos terhet rótt az energiaital forgalmazókra, amit azok nem tudtak a fogyasztói árakba beépíteni, hiszen az – beleértve az áfát és a kereskedelmi árrést is – dobozonként több mint száz forintos áremelést jelentett volna. Az adóteher beépítése az árba tehát teljességgel ellehetetlenítette volna az egyes termékeket a piaci versenyben.
"Ezért az összes energiaital gyártó igyekezett úgy módosítani a termékek összetételén, hogy ne kelljen az adót megfizetnie. A 2012-es költségvetés eredetileg 20 milliárd forint bevétellel számolt a népegészségügyi termékadóból, a NAV becslése szerint azonban ez az összeg nagyjából csak 18,2 milliárd körül lesz" – mondta a Bomba! Energy Drink Kft. kereskedelmi vezetője.
A közelmúltban elfogadott, januártól életbe lépő módosítások révén a NETA mértéke az édességeknél nem csökkent, de az energiaitalosok jelentős könnyítést kaptak. Az új szabályoknak megfelelően a literenkénti 15 milligramm koffeintartalom felett 40 forint adót kell fizetni, ami jóval kedvezőbb az eddigi literenkénti 250 forintos adótehernél.
"Számítások szerint azonban ez is minimum 18-20 forintos emelkedést jelent a fogyasztói ár tekintetében. A kérdés tehát az, hogy a jelenlegi helyzetben a fogyasztóink elbírják-e ezt a terhet, megengedheti-e magának bármelyik gyártó az ilyen mértékű emelést. Felméréseink szerint a fogyasztók maximum 5-10 forintos emelkedést tolerálnak, így tehát a 18-20 forintos áremelés jelentős piacvesztéssel járhat az egyes márkák számára" – jelentette ki Katona Balázs.


