Cégvilág

Gázüzemű buszt tesztel a Volán és a BKV - Képgaléria

Márciustól két hónapon át egy sűrített gázzal működő (CNG) buszt tesztelhet a BKV és a Volánbusz. A járművet a MAN Kft. és a Főgáz CNG Kft. bocsátotta rendelkezésükre, utóbbi hamarosan újabb gáztöltő állomást nyit.

Március 26-tól a BKV Zrt. és a Volán Zrt. utasai szakemberei és is utasai is kipróbálhatják, milyen gázüzemű autóbuszt üzemeltetni, illetve azzal utazni.

Erre május végéig erre egy MAN Lion’s City A37-es járművön keresztül lesz módjuk, amelyet a Főgáz CNG Kft. és a MAN Kamion és Busz Kereskedelmi Kft. bocsátott a rendelkezésükre. A buszt egy hónapig elővárosi körülmények között, a Budapest-Maglód útvonalon, egy hónapig pedig városi körülmények között vetik majd be a tömegközlekedésben. A sűrített földgáz alapú közlekedés a dízel- és benzinüzem olyan környezetkímélő és gazdaságos alternatívája, amely világszerte egyre nagyobb szerepet játszik a tömegközlekedésben. A technológia Magyarországon sem ismeretlen, de a használata alig elterjedt. A CNG hajtású buszok hagyományos társaiknál sokkal üvegházhatást fokozó gázt juttatnak működésük során a levegőbe. Koromkibocsátásuk szinte nulla.

A tesztbusz CNG-vel való feltöltéséről a Főgáz CNG gáztöltő berendezésével nyílik majd lehetőség. Bálint Norbert, a kft. ügyvezetője a Világgazdaságnak elmondta, hogy cégének jelenleg egy nyilvános CNG töltő állomása működik, mégpedig a Kőbányai úton, de ezt hamarosan egy újabb követi a budai oldalon, és továbbiakról is folynak tárgyalások. Ilyen egységeket azonban csak akkor érdemes nyitni, ha üzemeltetésük gazdaságoknak ígérkezik. Ennek érdekében a kft. járműflotta létesítésre vagy megújításra készülő üzemeltetőkkel is egyeztet arról, hogy azok esetleg már gázüzemű autókat vásároljanak. A kft. kész arra is, hogy a gázautó flották számára helyi töltő állomást létesítsen. A Főgáz Zrt-nek egyébként több mint 30 gázautója van, ebből három személyautó. Nemrég a Magyar Posta is vett gázautókat, e cég flottáján belül 5 a személyautó.

Mint Bálint Norbert emlékeztette lapunkat, Magyarországon kormányhatározat mondja ki, hogy legalább 2018-ig a mostani nulla százalékon maradjon a CNG jövedéki adója. Erre nézve uniós előírás nincs, de ahol jövedéki adót vetnek ki erre az üzemanyagra, ott annak nagysága 2030-ig nem haladhatja meg a normál üzemanyag jövedéki adójának a felét. Az viszont már uniós előírás, hogy 2020-ig a tagországok tömegközlekedési járműparkjának a legalább a 20 százalékát alternatív meghajtásúra kell cserélni.

A Főgáz CNG Kft. a Főgáz 100 százalékos tulajdona. 2011-ben kezdte meg működését azzal a céllal, hogy népszerűsítse a földgáz üzemanyag hazai alkalmazását és fejlessze a budapesti és a magyarországi CNG kút infrastruktúrát.

„A kiforrott technológiával rendelkező MAN német gyártóként saját arculatának megőrzésére törekszik, ugyanakkor sok országban együtt működik helyi partnerekkel, így Magyarországon is” – válaszolt a Világgazdaságnak Hoyos György, az MAN Kamion és Busz Kereskedelmi Kft. busz üzletágának vezetője. Tájékoztatása szerint cége a Rábával régóta kooperál, 3 éve pedig a Nabival is. Utóbbival már legyártották egy 50-60 százalékos magyarországi beszállítói hányadú busz, a Sirius városi és elővárosi változatát, amelyhez a német cég csak a járóképes alvázhoz tartozó hajtásláncot szállította. (A buszokat a kaposvári tömegközlekedésben, illetve a Kapos Volán járatain használják.)

Az MAN Magyarországon 1996-ban nyitotta meg – az MAN osztrák leányvállalatán, az ÖAF-on keresztül – első értékesítési és szervizközpontját Dunaharasztiban. Ma már Győrben, Pécsett és Tiszaújvárosban is rendelkeznek saját kirendeltséggel, és további négy szerződött szervizpartnerrel biztosítja az ország régióinak teljes lefedettségét.


[enews_gallery id='335230']

BKV Rába MAN Hoyos György Bálint Norbert Volán Nabi Főgáz
Kapcsolódó cikkek