BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Járműipari világcsúcs az EU gyártói nélkül is

Soha annyi személyautó és haszonjármű nem készült, mint tavaly, amikor 5,3 százalékkal 84,1 millió darab fölé emelkedett a világ közúti járműgyártása – jelentette be Patrick Blain, a nemzetközi autóipari szövetség (OICA) elnöke.

A hitelválság miatt 2009-ben 12,5 százalékos volt az ágazat termeléscsökkenése, de azóta folyamatos a fejlődés – ha nem is Európában.

Mert annak ellenére, hogy számos uniós tagországban kormányzati támogatással tartották életben a személyautó piacot, és ezzel persze a gyártókat is, amint vége szakadt a „roncsautó" programoknak, rögtön szűkülni kezdett a piac, és ez a szűkülés máig tart.

A vásárlók elmaradása súlyosan érinti a járműipart. Amíg Észak-Amerikában 23,7 százalékkal 6,956 millióra, Ázsiában pedig 8,2 százalékkal 35 millió fölé bővült a személyautó gyártás, addig a 27 EU-tagországpan 7 százalékkal 14,611 millióra csökkent a termelés.
Ugyanez a tendencia érvényesült a többi kategóriában is. Az uniós kishaszonjármű-kibocsátás tizedével másfél milió alá csökkent. Ezzel szemben az észak-amerikai és ázsiai kishaszonjármű gyártás mennyiségi növekedése ugyanakkor 11 illetve 13 százalékos volt, meghaladva a 8,4 illetve ázsia esetében elérve az 5,5 millió darabot. Ami a 3,5 tonnásnál a nagyobb teherautókat illeti, érdekes fejlemény, hogy 6,6 százalékkal kevesebb, mindösze 3,743 millió készült a világon összesen. Noha Észak-Amerika 7 százalékkal 418 ezerre növelte kibocsátását, Ázsia ezúttal 5,8 százalékkal gyártott kevesebbet, mint tavaly előtt, bár az is igaz, hogy a kibocsátott mennyiség így is több volt 2,8 millió darabnál. Az Európai Unióban 7,7 százalékkal kevesebb, mindössze 180 376 teherautó készült.
Különösen érdekes az OICA kimutatásában, hogy Kína, amelyre mint a legtempósabban növekvő járműipari gyártóra tekintett a világ, tavaly komoly mértékben, 11 százalékkal 1,704 millióra szűkítette teherkocsi gyártását. A második legnagyaobb gyártó ország, Japán ugyanakkor 583 ezret bocsátott ki, ami csaknem 14 százalékkal haladja meg a 2011-es szintet. Igaz, abban az évben érte a márciusi cunami összes káros következménye az országot.

A világ közúti járműgyártása

millió darab

szgk. Haszonjárm.* Összesen

2012 63,069 21,071 84,141

2011 59,870 20,163 79,989

2010 58,341 19,362 77,703

2009 47,772 14,019 61,791

2008 52,726 17,794 70,520

* A buszokkal együtt

szgk. Haszonjárm.* Összesen

2012 63,069 21,071 84,141

2011 59,870 20,163 79,989

2010 58,341 19,362 77,703

2009 47,772 14,019 61,791

2008 52,726 17,794 70,520

* A buszokkal együtt -->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.