BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Zöldebb mozdonyok, 200-zal óránként

Olyan sebességre alkalmas mozdonyok beszerzésére készül néhány amerikai szövetségi állam közösen, amilyen sebességet nem is tud mindegyikük kihasználni. A dízel monstrumok viszont zöldebbek lesznek a most használtaknál.

Az USA szövetségi vasúti minisztériuma (FRA) az Illinois-i szállítási minisztériumot (Idot) bízta meg legalább 35 olyan, személyszállításban használandó dízelmozdony beszerzésére, amelyek óránként 200 kilométer megtételére képesek, jelentette be Illinois kormányzója, Pat Quinn.

Az International Railway Journal cikke szerint az új mozdonyok Illinois, Kalifornia, Michigan, Missouri és Washington államok pályáin haladnának. A mozdonybeszerzésre, továbbá 130, emeletes személykocsi szállítására a szövetségi kormány 808 millió dollárt különített el. A személykocsik már készülnek a Nippon-Sharyo gyárában, az illinoisi Rochelle-ben.

Az új mozdonyoknak eleget kell tenniük az EPA Tier 4 kibocsátási normáknak, e normáknak az ezekben az államokban futó mozdonyoknak még az egyike sem felel meg. Az elvárásokat abban a tenderkiírásban lehet majd olvasni, amelynek a kiírási idejéről még nem döntöttek. Azt, hogy a mozdonyok ilyen nagy sebességre legyenek képesek, Kalifornia állam kérte, mert fel szeretné gyorsítani a vonalain a személyszállítást. Igaz, Illinois szerint viszont eléggé kérdéses, hogy megoldható-e a Chicago - St Louis folyosón az, hogy a vasúti infrastruktúrát ekkora sebesség használatára alkalmassá lehet-e tenni. Az államban felújítás alatt lévő vonalaknak csak mintegy 75 százalékán lehet majd legfeljebb 177 kilométer/órás sebességgel haladhatni a rekonstrukciók 2017-es lezárása után. Most csak egy 22 kilométeres szakaszon gyorsulhatnak fel a vonatok ilyen sebességre. A Chicago - Detroit folyosónak egy 127 kilométeres szakaszán már 2012 februárja óta elérhető a 177 kilométeres óránkénti sebesség, az egész vonalon pedig majd 2014 végétől, vagy 2015 elejétől. Az Idot megerősítette, hogy a fenti 35 mozdonyból és 130 személykocsiból 21 mozdonyt és 88 kocsit használnak majd az USA középnyugati részén.

Az új mozdonyok és a gördülőállomány finanszírozásáról először egy 2009-es törvény határozott, amely konkrétan Wisconsin és Ohio vasúti személyszállítási infrastruktúrájának fejlesztésére, illetve egy floridai nagysebességű vasúti beruházásra vonatkozott. Az ezekre elkülönített alap azonban visszakerült az FRA-hoz, a járműcsere programokat pedig letelepítették a helyi projektekhez, így a kaliforniai nagysebességű vasút programhoz, illetve a Chicago - Detroit, és a Chicago - St Louis fejlesztésekhez.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.