BUX 43,099.47
+0.28%
BUMIX 3,809.92
-0.08%
CETOP20 1,820.32
+0.18%
OTP 9,216
+2.51%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
0.00%
-1.43%
+3.69%
ZWACK 17,350
-0.29%
0.00%
ANY 1,540
-0.96%
RABA 1,170
+2.63%
-0.98%
+2.19%
+1.35%
0.00%
OPUS 151.8
+1.20%
+5.26%
-0.26%
0.00%
0.00%
OTT1 149.2
0.00%
-0.45%
MOL 2,810
-1.82%
-0.52%
ALTEO 3,000
0.00%
0.00%
-0.22%
0.00%
0.00%
-1.07%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
+0.17%
0.00%
0.00%
SunDell 45,600
0.00%
+1.01%
0.00%
-0.52%
-9.40%
-1.11%
-1.33%
GOPD 12,400
0.00%
OXOTH 3,280
-6.29%
0.00%
NAP 1,230
0.00%
0.00%
-5.35%
Forrás
RND Solutions
Cégvilág

Miért csak a Közgép?

A Közgép Zrt.-t 2010-ben és 2011-ben egyedüli nyertesként összesen 6 közbeszerzési eljárásban hirdették ki, amelyeknek összértéke mintegy 2,8 milliárd forint volt – közölte a fejlesztési miniszter. Németh Lászlóné azonban nem említette azokat az összegeket, amelyeket a cég a konzorciumokban való részvétellel nyert el.

„Az Európai Unió valóban elfogadhatónak tartja, hogy Magyarországon minden jelentős közbeszerzést a Közgép nyer meg?” – kérdezte négy MSZP-s képviselő is írásban Németh Lászlóné nemzeti fejlesztési minisztert. Józsa István, Szekeres Imre, Kovács Tibor, Tukacs István többek között azt firtatták, hogy hány közbeszerzési eljáráson indult eddig a Közgép (vagy azzal kapcsolt vállalkozásnak minősülő gazdasági társaság), hány eljárásban volt nyertes (vagy nyertes konzorcium tagja), és ez összesen mekkora összegű megrendelést eredményezett?

Németh Lászlóné válaszában leírta, hogy a Közgép Zrt.-t 2010-ben és 2011-ben egyedüli nyertesként összesen 6 közbeszerzési eljárásban hirdették ki, amelyeknek összértéke megközelítőleg 2,8 milliárd forint volt. A nemzeti fejlesztési miniszter leírja, hogy a Közgép Zrt. a többi esetben konzorcium tagjaként indult eljárásokban, ami azt jelenti, hogy nem egyedüli nyertese volt a fennmaradó eljárásoknak, hanem más, gyakran 2-3 másik céggel, együttműködési megállapodás alapján tett ajánlatot. A tárcavezető azonban nem említ semmilyen összeget válaszában és nem tesz említést a 2012-es évről.

Azt is leírja a miniszter, hogy 2010-2011-ben összesen egy, jogorvoslati eljárással érintett közbeszerzési eljárás volt, amelyben a Közgép Zrt. – konzorciumi tagként a Swietelsky Magyarország, külföldi tulajdonú Kft.-vel együtt – ajánlatot tett, azonban itt is három ajánlattevő indult, így a piaci verseny biztosított volt. Németh Lászlóné az is közli, hogy a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség átfogó vizsgálatot végzett el 2007-ig visszamenően, sőt a nagyobb értékű beruházások esetében a 2004. áprilisi pénzügyi időszak keretéből finanszírozott és 2007 után megvalósított beruházások esetében is. Ezek szerint, a Közgép részesedése alig haladja meg a 11 százalékot. Az 1 százalékot 16 cég részesedése haladja meg, 2-3 százalékos részesedéssel olyan cégek bírnak, mint a Nyugatmagyarországi Vasútépítők, a Sade, a Siemens, a Thales, a Sadesa, a Dobrastav, vagy a Kelet-út Szabadics.

A nyertes 16 legjelentősebb cégből 7 volt helyi, vagy magyar cég 32 százalékos részesedéssel, míg 9 multinacionális 42 százalékkal. A piac többi szereplője, több, elsősorban helyi közepes és kisméretű cég, 22 százalékos részesedést ért el.

Németh Lászlóné fontosnak tartotta azt is kiemelni, hogy 2010 óta szerinte jelentősen csökkentek a szabálytalanságok közbeszerzési eljárásokban. Szerinte a szabálytalanul elköltött összegek aránya 2009-ben, Bajnai Gordon kormányzásának ideje alatt még 76 volt, 2010 10, míg 2011-ben 6 százalék.

A nemzeti fejlesztési tárcavezető 2012 májusában Varju László MSZP-s képviselőnek írt válaszlevelében az európai uniós finanszírozású beruházások kapcsán 75 milliárd forintos szerződésállományt közölt. A legerősebb piaci szereplő akkor a Közgép Zrt. (17,29 százalékos részesedéssel) volt a Strabag-csoport előtt (13,65 százalék).

„A levél azt mutatja számunkra, hogy meg akarják kerülni az egyenes választ. Nem partner abban miniszter asszony, hogy egy közhiteles képviselői kérdésre a közvélemény korrekt képet kapjon arról, hogy valójában mekkora a piaci részesedése a Közgépnek a közbeszerzésekben” – nyilatkozta lapunknak Józsa István, amikor szembesítettük Németh Lászlóné miniszter válaszával. Az MSZP frakcióvezető-helyettese elmondta azt is, hogy szakértőikkel átnézik a Közbeszerzési Értesítőket, mivel a közbeszédben sokkal nagyobb arányú elnyert közbeszerzést említenek a Közgép Zrt. kapcsán.

Konzorciummal nyerni az igazi nagy dobás
Az április 1-jén megjelent Közbeszerzési Értesítő szerint a Közgép Zrt. és a kurityáni székhelyű DHJ Építő Kft. által alkotott konzorciumot kapott megbízást 1,9 milliárd forint értékben a Boldogkő-2012 konzorcium hulladéklerakó rekultivációjára. Az atlatszo.hu szerint a Közgép legutóbb Pakson nyert el egy 3,4 milliárd forintos megbízást.

Az Mfor.hu novemberi összeállítása szerint 2012-ben csaknem 50 milliárdnyi közbeszerzésen hirdették ki nyertesként a Közgép Zrt.-t, vagy azt a konzorciumot, amelyben részt vett. A Magyar Narancs szerint a kormányváltás utáni másfél évben Közgép vezetett konzorciumok több mint 200 milliárd forint értékben nyertek el közbeszerzési tendereket.

2011-ben 75,4 milliárd forint árbevétele volt a társaságnak a 2010-es 49,9 milliárd után, 2008-ban 21,5 milliárd forintos forgalmat bonyolított. A cég elnök-vezérigazgatója, Nyerges Zsolt bizalmas viszonyt ápol a Fidesz gazdasági háttérbirodalmát vezető Simicska Lajossal.

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek