Kiforrott és részletes szaktervezői műszaki dokumentációval is ellátott tervek állnak rendelkezésre a fogaskerekű vasút felújításához, az uniós projektté váláshoz szükséges papírmunkát, így a végleges költség-haszon elemzést pedig egy-két hónap alatt el lehet készíteni, és az engedélyes tervek elkészítéséhez sem kell fél évnél több. A kivitelezés sem tartana sokáig, a legtöbb időt a járművek legyártása igényelné. Jelenleg ez a fővárosban a legjobban kidolgozott, leginkább előrehaladott állapotban levő fejlesztési elképzelés a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) elnöke, Dorner Lajos szerint. A fogas megmentésén (is) dolgozó VEKE már 2004-2005-ben előállt a terveivel, amelyeket 2007-ben az érintett XII. kerület kérésére részletes tanulmánnyá bővítette. A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) tavaly nyáron rendelt a beruházáshoz kiegészítő műszaki tanulmányokat a Főmtervtől.
Dorner Lajos – az eredeti tanulmány egyik szerzője, és a projekt fő gondozója – elmondta, hogy a projekt tartalmazza a fogas pályájának teljes átépítését, – beleértve a vonal által érintett, kis hidak cseréjét és megemelését is –, az áramellátási rendszer és a biztosítóberendezés megújítását, a vonal meghosszabbítását a Széll Kálmán térig, illetve a Normafáig, valamint nyolc új szerelvény vásárlását és a megállók környezetének rehabilitációját. Ám mivel a Normafa környékén az időközben Natura 2000 védettséget kapott terület érintése miatt a környezetvédelmi engedély megszerzése időigényes lehet, elképzelhető a két ütemű megvalósítás is. Az elsőbe a folyó uniós finanszírozási ciklusban még éppen beleférne a fogasléces pályaszakasz, az áramellátás, a biztosítóberendezés rekonstrukciója, és öt jármű vásárlása. A fogas már az első ütemben is a Széll Kálmán térre járna, mert alsó végállomása a budai fonódó projekt részeként hamarosan kiépül, a Szilágyi Erzsébet fasorban pedig már felújították a vágányokat.
Így nem lenne az engedélyezési idő miatt kockázat, és a projekt az úgynevezett uniós kisprojekt kategóriába tartozhatna, amelynek indításához nincs szükség brüsszeli jóváhagyásra. A második ütemben kellene elvezetni a pályát a Széchenyi-hegytől a Normafáig, és megvásárolni a többi járművet. A legjobb megoldás persze az lenne, ha a projektet egyben lehetne megvalósítani, de jelentős kockázat, hogy a következő uniós finanszírozási ciklusban a városi közösségi közlekedési fejlesztésekhez a kormány mai tervei nem rendelnek forrást. Igaz, ez még megváltozhat. A fogassal ki lehetne váltani környezetet károsító, dízelüzemű buszokat.
„Jelen állapotában szinte nem is érdemes fenntartani a fogast. A szerelvények és a pálya rossz műszaki állapota miatt csak 15-20 kilométeres óránkénti sebességgel lehet haladni és a legsűrűbb, hétvégi menetrend is csak 12 perces követést tesz lehetővé. Hét közben 3-4 kétkocsis szerelvény jár, hétvégeken szükség lenne ötre is, de a meglévő hétből ritkán üzemképes ennyi egyszerre. A fogaskerekűt 1973-ban építették ki mostani állapotára, azóta nagyobb karbantartás, fejlesztés nem történt” – mondta Dorner Lajos.
Az egyesület által készített terv szerint a megújítandó vonalra új, kettős üzemmódú szerelvényeket kellene venni. Ezek tulajdonképpen olyan alacsonypadlós villamosok lennének, amelyek kocsijainak a két vége emeltpadlós, hogy elférjen a fogaskerekű hajtás. Egy ilyen jármű értelemszerűen rá tud menni a villamossínekre. (Nem véletlenül szerepel a nyilvántartásban 60-as villamosként.) A világban található fogaskerekűk jelentős része képes fogasléc nélkül, úgynevezett adhéziós üzemben is közlekedni, ahogyan a normál vonatok, villamosok, sőt, egyes szakaszain fogaskerekű metró is van például Lyonban.
A rekonstrukció után akár 7 és fél perces követéssel is haladhatnának az új járművek. Az akkor már óránként 40 kilométeres sebességével lehetne ráterelni a hétköznapi hivatásforgalmat is a hasonló útvonalon közlekedő buszról, az autósokat átcsábítani azonban versenyképes menetidő és szolgáltatási színvonal nélkül hiú ábránd lenne. Dorner Lajos emlékeztetett, hogy a fogast többek között építőanyagok felszállítására is használták, a hegyoldal így épült be, vagyis megtelt olyan intézményekkel és lakóépületekkel, amelyek kényelmes és gyors megközelítésében ismét komoly szerep juthat a fogasnak.
BKK: terítéken, de később
A BKK szándéka szerint a következő, 2014-2020 európai uniós pénzügyi ciklusban megvalósulhasson a fogaskerekű fejlesztése, ezért uniós forrásból már készülnek a megalapozó vizsgálatok és a további tervek, válaszolt a Világgazdaságnak a BKK sajtókommunikációs irodája. Ez év februárjában már elkészült a fejlesztés tanulmányterve és a döntés-előkészítő tanulmány is. Mivel a főváros és a BKK célja is az, hogy nőjön a fogaskerekűt a hivatásforgalomban és a kirándulóforgalomban is használók köre, a terv szerint sor kerül a jelenlegi pálya rekonstrukciójára, a vonal meghosszabbítására a Széll Kálmán térig, illetve a Normafáig, és vásárolnak majd új, fogaskerekű és közúti vasúti üzemben is közlekedni képes új járműveket.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.