Cégvilág

Kényszerből nem veszünk drágább üdítőket

Az alkoholmentes hideg üdítőitalok szegmensének tavalyi nyertese – az ásványvíz mellett – a kiadós és kedvező áron elérhető szörp volt. A szénsavas üdítőitalokkal, jeges teákkal és gyümölcslevekkel szemben ez volt az egyetlen olyan kategória, mely több vásárlót vonzott 2012-ben mint egy évvel korábban – ez derül ki a GfK Hungária háztartások otthoni fogyasztását monitorozó Háztartáspaneljének adataiból. Az egy év alatt egy-egy háztartás által elfogyasztott mennyiség 12 literre rúg. Gyümölcsleveket kevesebben vásárolnak, kevesebbszer és egyre kisebb mennyiségben. A jeges teák iránti kereslet stagnált, értékbeli forgalmuk ugyanakkor nőtt. A kutatás szerint a drágább üdítőitalok piaca megérezte a vásárlók kényszertudatosságát.

A tavalyi év egyik nyertese az alkoholmentes italok kategóriájában a szörp - főként kiadósságának és kedvező árának köszönhetően. A vízzel hígítható sűrítmények fogyasztása a gyümölcslevekkel, szénsavas üdítőkkel és jeges teákkal összevetésben növekedni tudott 2012-ben, hiszen 2011-hez képest mintegy 4 százalékkal több háztartás vásárolta és a korábbiaknál nagyobb mennyiségben is a kategóriát. Az elmúlt évben minden második háztartás kosarába került szörp, közöttük átlagon felüli arányban megtalálhatók a legalább háromfős, a gyermekes, az idősebb, illetve az átlag feletti jövedelemmel rendelkező háztartások. Szörpöt egy évben átlagosan hét alkalommal, azaz közel kéthavonta vesz egy család.

Veszített ugyanakkor forgalmából a gyümölcslé kategória úgy értékben, mind mennyiségben; azaz kevesebben vásároltak ritkábban és egyszerre kevesebbet. A gyümölcslevek vásárlói bázisa tavaly mintegy 3 százalékkal zsugorodott: tízből nyolc háztartás tartott ki a rostos üdítőital mellett. Gyümölcslevet átlagosan havonta egyszer vásárolnak a háztartások, viszont a vásárlási alkalmak száma több mint egytizedével megcsappant, derül ki a kutatásból.

A szénsavas üdítőitalok fogyasztása tavaly közel egytizedével szűkült 2011-hez képest, bár a vásárló háztartások aránya gyakorlatilag változatlanul tízből nyolc. A piac csökkenésének hátterében elsősorban a vásárlási gyakoriság visszaesése áll: évi mintegy 19 alkalom helyett tavaly 17 alkalommal került egy átlagos vásárló háztartás kosarába szénsavas üdítő. Ugyanakkor itt érdemes megemlíteni a tényt, miszerint a szénsavas üdítőitalok immár új versenytársaként tarthatók számon az egyre nagyobb népszerűségnek örvendő ízesített sörök.

A jeges teáknak sikerült mennyiségi forgalmukat megőrizni és értékben növekedést elérni. Ez köszönhető annak, hogy vásárlói bázisuk gyakorlatilag állandó maradt és a tavalyi évben is változatlanul mintegy 8 alkalommal vásárolt egy-egy háztartás jeges teát.

szörp ital szénsavas ital jeges tea
Kapcsolódó cikkek