BUX 43,395.61
-0.30%
BUMIX 3,805.12
-0.24%
CETOP20 1,856.7
0.00%
OTP 9,140
-0.78%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
0.00%
0.00%
+4.85%
ZWACK 17,350
+0.58%
0.00%
ANY 1,540
-1.28%
RABA 1,150
+2.22%
-1.44%
-0.47%
0.00%
-1.44%
0.00%
0.00%
+0.26%
0.00%
+0.99%
OTT1 149.2
0.00%
-0.44%
MOL 2,890
-0.89%
-1.28%
ALTEO 2,990
-0.99%
-3.33%
-1.11%
0.00%
+0.88%
-0.92%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
+1.41%
0.00%
0.00%
SunDell 45,600
0.00%
-0.76%
-2.07%
0.00%
-1.49%
-5.31%
GOPD 12,400
0.00%
OXOTH 3,500
0.00%
0.00%
NAP 1,200
0.00%
0.00%
0.00%
Forrás
RND Solutions
Cégvilág

Lecserélték a szimulátorokat is

Lassan már semmi nem emlékeztet arra, hogy valaha létezett a Malév. A nemzeti légitársaság repülőgép szimulátorát felváltotta a fapados Wizz Air új pilótaképző központja

Akár jelképes is lehet, hogy ahol korábban a Malév Boeing 737-es szimulátora működött, ott ma már a Wizz Air pilótái gyakorolnak az Airbus A320 repülőgép-szimulátorral. A hollandiai Flight Simulation Company (FSC) tíz éves időszakra kötött bérleti szerződést az épületre. A szimulátor a világ bármely repterét és több ezer féle vészhelyzetet képes szimulálni, a kijelző rendszer pedig 200 fokos látómezőt biztosít. A Wizz Air ígéretei szerint közel napi 24 órás lesz a kihasználtsága, így évente 6500 órát fog repülni. A magyar gyökerű légitársaság 4,5 milliárd forintot költ a beruházásra, a képzési központot később két utastér másolattal is kiegészítik, a költségek tartalmazzák a 10 éves üzemeltetést is. „Folyamatosan növekszik a légitársaság, jelenleg 1500 pilótát és légiutaskisérőt alkalmazunk, a következő 10 éven belül a foglalkoztatottak létszáma 5000-re növekszik. Korábban a képzéseket nem tudtuk Magyarországon megtartani, mivel csak Nyugat-Európában álltak rendelkezésünkre megfelelő létesítmények” – fogalmazott az átadó ünnepségen Váradi József. A Wizz Air vezérigazgatója hozzátette: mivel a diszkont légitársaság a legfejlettebb új repülőgépekbe ruház be, ezért a legmodernebb képzési létesítményekre van szükségük.

Ami a gépeket illeti: nemrég a legnagyobb kínai-magyar hitelszerződést kötötte meg a cég a Kínai Ipari és Kereskedelmi Bank (ICBC) lízing cégével nyolc új Airbus A320 típusú repülőgép vásárlására. A 180 üléses repülőgépeket a tervek szerint 2013-ban és 2014-ben szállítják le, értékük listaáron több mint 700 millió dollár, mintegy 158 milliárd forint. A pekingi üzlet megkötésénél Szijjártó Péter kormánybiztos bábáskodott, a mostani átadón pedig Németh Lászlóné fejlesztési miniszter képviselte a kormányt. A gyümölcsöző kapcsolatot jól érzékeltetik a miniszter szavai is, mely szerint „úgy tekintenek a Wizz Airre, mint Magyarország sikerének előmozdítójára”. Németh Lászlóné a szimulátort is kipróbálta, ami a pilóták adott géptípusra szóló repülési engedélyének (szakszolgálati engedély) kiadásához és a rendszeres hatósági ellenőrző vizsgák megújításához szükséges.

A Malév pilóták azonban már messze járnak. A HUNALPA Magyar Közforgalmi Pilóták Egyesülete szerint viszont kontrollálhatatlan folyamat lett a felszámolásból. Demeter Csaba, a szervezet elnöke lapunknak elmondta: a volt malévosok teljes követelése 12,1 milliárd forint, ebből az elismert igény 9,7 milliárd, a ténylegesen kifizetett pénz pedig 0,9 milliárd volt októberben. „A 205 pilóta közül mintegy 120-130 ember talált új állást Törökországtól Indonéziáig” – fogalmazott. Az NFM elvileg még most is keres egy tőkeerős, a nemzeti érdekekkel összeegyeztethető, átgondolt stratégiával rendelkező szakmai befektetőt egy új légitársaság létrehozásához és működtetéséhez, de ez „a világgazdaság és a légiközlekedési ágazat jelenlegi helyzetében különösen időigényes és rendkívül összetett feladat” – közölte lapunkkal korábban az NFM. Ráadásul a Malév unión kívüli repülési jogaiból a vélhetően nyereségesen üzemeltethető útvonalakat (Tel Aviv, Kijev, Moszkva, Isztambul) már megkapta a Wizz Air, amely idén már Európán kívüli desztinációkkal is bővíti kínálatát, június 17-től indítja új, bakui járatát, majd október 28-tól heti négy járata közlekedik Budapest és Dubai között.

Kevesebb kerozin, olcsóbb jegy?

A Wizz Air Magyarország átvette első üzemanyag-fogyasztást csökkentő sharklet szárnyvéggel felszerelt Airbus A320 repülőgépét is. Ezzel a második sharkletes gépeket üzemeltető légitársaság lett Kelet-Európában, mivel a Wizz Air Ukrajna 2013 márciusában elsőként vette át sharkletes gépeit. Ezzel az új géppel a Wizz Air flottájában 41 darab, az A320 gépcsaládba tartozó repülőgép teljesít szolgálatot, ez a szám a következő hetekben 43-ra nő majd az újonnan érkező repülőgépekkel. A sharklet egy új szárnyvég-technológia, amely javítja a repülőgép aerodinamikáját és jelentősen csökkenti az üzemanyag-felhasználást és a károsanyag-kibocsátást, hosszú távon akár 4 százalékkal is.


Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek