BUX 40,481.51
+2.48%
BUMIX 3,775.06
-0.29%
CETOP20 1,893.58
+2.19%
OTP 8,750
+3.94%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
0.00%
0.00%
+0.49%
ZWACK 18,200
-1.09%
0.00%
ANY 1,585
0.00%
RABA 1,110
+0.91%
0.00%
-0.76%
+1.27%
+1.43%
-1.17%
-7.24%
-1.12%
0.00%
+1.87%
OTT1 149.2
0.00%
0.00%
MOL 2,992
+2.75%
+0.13%
ALTEO 2,380
-0.83%
0.00%
-0.10%
EHEP 1,250
-4.94%
+2.52%
-0.26%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
+2.27%
0.00%
0.00%
SunDell 42,000
0.00%
0.00%
+0.75%
+3.16%
0.00%
-0.20%
GOPD 12,900
0.00%
OXOTH 3,700
0.00%
0.00%
NAP 1,240
-1.59%
+1.85%
+17.65%
Forrás
RND Solutions
Cégvilág

Utazások: foglalás inkább otthonról

Töretlenül fejlődik az online szállásközvetítés piaca. Az irodákra azonban még sokáig szükség lesz, hiszen a magyarok utazási szokásai lassan változnak

Az online szállodafoglalási piac töretlen fejlődését úgy látszik, hogy egyelőre semmi nem tudja megállítani. Ezt jól mutatja, hogy a Szallas.hu portálon keresztül foglalt szállások összértéke majdnem duplájára, 6,4 milliárd forintra nőtt tavaly, ugyanakkor az aktív ajánlattal megjelenő szálláshelyek száma is 96 százalékkal emelkedett. Tavaly elindították a mobil alkalmazást is, amely az okostelefonon internetezők számára könnyíti meg az akár utazás közbeni szállásfoglalást. „Jelenleg az online szállásfoglalások 8-9 százaléka érkezik mobilról, de folyamatosan növekszik azoknak az aránya, akik okostelefonon keresnek szállást. Az új mobil applikáció kilistázza és utazás közben is könnyedén foglalhatóvá teszi a legközelebbi szabad helyeket” – mondta Rácz István, a Szallas.hu csoport marketing vezetője. A megnövekedett igények kiszolgálása érdekében a portál csapata 14-ről 48 főre bővült, az angol és német mellett már lengyel, horvát, szlovák, román és orosz nyelvű ügyfélszolgálattal is segítik a Magyarországon szállást kereső külföldieket. Az online foglalás egyik nagy előnye éppen az, hogy az érdeklődők néhány kattintással össze tudják hasonlítani az egyes szállástípusok árait, ami tudatosabb döntést eredményez.

"A belföldi utazáson részt vevő háztartások 45,7 százaléka sem az utazás előtt, sem az utazás közben nem szokott turisztikai információt gyűjteni. Általában egy-egy belföldi utazás megtervezésekor a háztartások fele (50,5 százalék) veszi igénybe az internetet. A felmérésbe bevont háztartások közel fele információ gyűjtésére, 17,7 százaléka foglalásra, 7,4 százaléka fizetésre is használja az internetet” – derült ki a Magyar Turizmus Zrt.-nek a magyar lakosság utazási szokásairól készült felméréséből.

Az online foglalások térhódítása miatt összefognak az utazási irodák. A magyar családok zöme belföldön tölti a nyaralásra szánt időt, akik viszont külföldre indulnak, jól teszik, ha alaposan megnézik, melyik utazási irodát választják. Egyre gyakoribbak ugyanis az illegális utazásszervező cégek. A regisztrált irodák megtalálhatók a Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivatal honlapján. „Teljesen érthető folyamat, ezért tudomásul kell vennünk, hogy az internetet használják az emberek. Döntően azonban csak tájékozódásra, a többség még mindig bemegy egy irodába is az utazás előtt” – mondta Molnár Judit, a Magyar Utazásszervezők és Utazásközvetítők Szövetségének (MUISZ) szóvivője. Szerinte a foglalások 10-20 százaléka történik teljesen online. Gyanús lehet, ha valakik például csak egy mobilszámon hirdetik magukat, illetve az utazást, nem tartanak fenn üzlethelyiséget, vagy ha semmilyen szerződést nem íratnak alá az ügyféllel. A feketén utaztatóknak nincs fedezetük az utasok esetleges kártalanítására, probléma esetén pedig jogorvoslati lehetőség sem áll az utazók rendelkezésére.

A légitársaságok is nyitnak az online utasfelvétel irányába. Április végétől például az easyJet összes járatára érvényes az online check in, így a beszállókártyákat mostantól otthon kell kinyomtatni az utazóknak.

Megtérül az online jelenlét

Kisebb három-négycsillagos független szállodáknál, ahol kiemelt hangsúlyt helyeznek az online marketingre és az értékesítésre, akár a bevétel 60-70 százaléka is származhat online forrásból – derül ki a BDO Magyarország Hotel és Ingatlan Szolgáltató Kft. értékeléséből. Még 2006 és 2010 között a budapesti 3-5 csillagos online foglalások több mint 80 százalékát adó Online Utazási Irodák (Booking.com, Expedia, Lastminute.com) forgalma 248 százalékkal növekedett, elérve a 620 ezer szobaéjszakát.

Az összes budapesti 3-5 csillagos online szobaéjszaka becsléseik szerint 2010-re elérte a 774 ezer szobaéjszakát, amely az összes budapesti 3-5 csillagos szobaéjszaka közel negyede.

Az összes budapesti 3-5 csillagos online szobaéjszaka becsléseik szerint 2010-re elérte a 774 ezer szobaéjszakát, amely az összes budapesti 3-5 csillagos szobaéjszaka közel negyede. -->

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek