BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Megállták a helyüket a magyar járműalkatrész-gyártók

A gépjárműipar vitathatatlanul a magyar gazdaság kiemelt szereplője: a Nemzeti Külgazdasági Hivatal (HITA) adatai szerint a feldolgozóipari export 25 százalékát át adja, ami 2014-2015-re akár meg is duplázódhat.

A magyar járműipar hozzájárulása a GDP-hez már 2011-ben elérte a 8 százalékot, amit a termelést 2012-ben kezdő autóipari nagyberuházások további két százalékkal növeltek. Ágazati vélemény szerint a 2013-as gazdasági növekedés motorja is az autóipar: újabb két százalékos GDP növekedést eredményeznek az elkészült és felfutó nagyberuházások (Opel, Audi). Az Audi, Mercedes-Benz és Opel összességében 2,2 milliárd eurós megaprojektjein kívül számos első és második körös alkatrészbeszállító vállalat indított 2011-ben és 2012-ben is új beruházásokat.

Mindez azt mutatja, hogy megerősödve került ki a nyugat-európai autóipart 2009-ben sújtó recesszióból a magyar közúti járműipar. A legsúlyosabb 2009-es esztendőt a működés ésszerűsítésével sikeresen átvészelte a cégek jó része, csupán néhányat kellett felszámolni. Több tagvállalat a járműipari termeléshez más területekről érkező megbízásokat is vállalt, így kötötte le felszabadult kapacitásait.

A 210 céget – elsősorban kis- és középvállalatot – tömörítő Magyar Járműalkatrész-gyártók Országos Szövetsége (Majosz) tagvállalatainak harmadának rendelésállománya már tavaly meghaladta a hitelválság kitörését megelőző szintet, és a többiek sem panaszkodtak. Mindez különösen annak fényében hangzik igen jól, hogy a Majosz három éve még úgy vélekedett, hogy csupán 2015-től nyújthat az ágazat a válság előtti szintet meghaladó teljesítményt.

A Majosztól kapott tájékoztatás szerint a körülbelül 100 ezer embernek munkát adó és több mint 500 céggel dolgozó ágazat adja teljes ipari termelés 19,4 és az export 20 százalékát. A HITA kiemelt célja, hogy a magyar kis és középvállalkozások minél versenyképesebben tudjanak bekapcsolódni a hazánkban gyártókapacitással rendelkező nagyvállalatok beszállítási láncába. A HITA tevékenységi körébe tartozik egyebek mellett a magyar beszállítói potenciál kiajánlása a hazánkban letelepedni szándékozó nagyvállalatok számára, valamint a hazai tulajdonú kis-és közepes vállalkozások fejlesztése a versenyképesség érdekében.

Újabb Ibiden-beruházás

A HITA által kezelt projektek között találjuk az Ibiden nemrég befejezett harmadik dunavarsányi gyárüzemcsarnokát, ahol már meg is kezdődött a próbatermelés. A tervezett újabb üzemmel együtt 104 millió euró a két üzem összértéke, és a 350 új munkahely révén 1700-ra emelkedik a létszám. Az Ibiden 2004-ben kezdte meg magyarországi működését Dunavarsányban, ahol dízel-gépjárművekbe beépítendő kerámia alapanyagú szűrő, az úgynevezett DPF gyártása érdekében üzemeltet két gyártócsarnokot és egy műszaki központot.


Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.