Cégvilág

Meglepően kevés magyarnak van internete

Sem szomszédaink, sem az uniós tagállamok, sem pedig az OECD országok körében nem állunk jól a vezetékes és mobilinternetes penetráció tekintetében, derül ki a legfrissebb adatokból - mondta Solt Ádám az internetet.hu távközlési összehasonlító portál szakértője.

A Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet legújabb nyilvánosságra hozott felmérései alapján alig van olyan tagország, amelyet meg tudnánk előzni az egy főre jutó mobil és vezetékes internet előfizetések számában.

A vezetékes internet terén még csak-csak lehagyunk néhány országot – egészen pontosan hatot a 33-ból – az összesen 2 millió 170 ezer előfizetéssel, azonban ez sem ad okot örömre, hiszen ez alig 21,5 százalékos penetrációt jelent - írja az internetet.hu.

Még rosszabb a helyzet a mobilnet terén. Az Európai Unión belül egy évvel ezelőtt még sereghajtók voltunk a magunk igen szerény 19 százalékával – az arányon azóta valamennyit javítani tudtunk, hiszen mostanra már a 25 százalékot is meghaladja a lakosságon belüli hozzáférési arány, 2 millió 545 ezer előfizetéssel. Ezzel viszont mindössze két OECD-tagországot utasítunk magunk mögé, Mexikót és Törökországot, EU-n belüli sajnálatos pozíciónk tehát nem javult.

A vezetékes és mobilnetes előfizetések aránya között mutatkozik különbség – Magyarországon közel 4 százalék –, amely már jelentősnek is mondható. Bár azt várnánk, hogy ilyen gyenge piac mellett a vezetékes előfizetések száma magasabb, ez éppen fordítva van. Ennek oka az, hogy egyetlen háztartáshoz logikus módon általában csak egy vezetékes előfizetés tartozik, míg az egy háztartásban élő emberek rendszerint mind saját mobilnetes előfizetéssel rendelkeznek, sőt, esetenként fejenként többel is.

A mobilinternet elterjedtsége jellemzően a nyugati, fejlettebb országokban jelentősebb – ezekben az országokban egyrészt a lakosság nagyobb hányada engedheti meg magának a mobilinternetezésre alkalmas eszközök megvásárlását és használatát, másrész szerepet játszik az is, hogy általában nagyobb számú szolgáltató versenyez az előfizetők kegyeiért. Bizonyos országokban az is előfordul, hogy a penetráció meghaladja a száz százalékot, tehát több az előfizetés, mint hányan élnek az adott országban. Ez a helyzet például Svédországban és Finnországban (110,50 százalék, illetve 109,92 százalék).

Ennek magyarázata igen egyszerű – megesik, hogy egyetlen emberre több mobileszköz is jut, azokra pedig más-más csomagokat vásárolnak meg, illetve növelik a számot például a céges előfizetések is. Hazánk persze messze áll még attól, hogy több előfizetésünk legyen, mint ahányan vagyunk.

Nem kérdés, hogy nagyon rosszul állunk, az viszont nagyon is, hogy miért ilyen rossz a helyzet hazánkban. Nem csak a piaci szakértők, de a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság is úgy gondolja, hogy az egyik legmeghatározóbb tényező a szolgáltatási díjak mértéke. A szolgáltatók kedvezőtlen feltételekkel és csomagokban értékesítik – a nagy szolgáltatók közötti verseny meglehetősen mérsékelt, részesedésük mértéke már évek óta stagnál.

A versenyt növelhetné, ha feltűnne a piacon legalább egy új szereplő, erre azonban jelenleg nem sok esélyt látni. Az NMHH egy márciusi közleménye szerint a szervezet úgy gondolja, megoldást jelenthet a mobilszolgáltatásra alkalmas frekvenciakészlet hasznosítása is, ezzel szeretnék élénkíteni a versenyt.

internet Magyarország penetráció
Kapcsolódó cikkek