BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Üdvözlet az első osztályon

Negyvenöt éves története óta most érhető el először összkerékhajtású kivitelben a Jaguar XJ. Nézzük, mit tud ebben az összeállításban

Ha valaki olyan kiváltságos helyzetben van, hogy nap mint nap luxusautóval járhat, jobb, ha megszokja, hogy irigykedő pillantások kereszttüzét kell kiállnia. Az XJ azonban inkább csodálatot vált ki az emberekből, mert ez nem egyszerűen egy drabális limuzin: íveivel és formáival gyökeresen különbözik a technikai értelemben véve mércének tekinthető, de a Jaguarhoz képest kissé kommersz külsejű német modellektől. Azonban az XJ bármennyire is nagy jelenség az utakon, a trend teljesen világos ebben a ligában. Az összkerékhajtású típusokból egyre több fogy, és vannak hatalmas piacok (például Oroszország, USA és Kanada), ahol megkerülhetetlen egy ilyen verzió. Erre reagált a Jaguar az XJ AWD-vel, mely kizárólag a 3,0 literes, kompresszoros benzinmotorral érhető el.

A V6-os egység alapvetően a hátsó kerekeket hajtja, de a vezérlés szélsőséges helyzetben a maximális nyomaték 50 százalékát is előre küldheti. Amennyiben nincs hó az utakon, a gyakorlatban ebből semmit sem érez a vezető, mindössze annyi tűnik fel, hogy erőteljes gyorsításkor nem villog a kipörgésgátló visszajelzője, mert az összkerékhajtás könnyedén útra viszi a 450 Nm-es nyomatékot és a 340 lóerős teljesítményt. Természetesen ezek a paraméterek több mint elegendő erőtartalékot biztosítanak, az XJ hihetetlen magabiztossággal lép el nagy sebességről is, ami nagyrészt a két hengersor közé „ékelt” Roots kompresszor érdeme. Ha nagyon fülelünk, néha lehet hallani a feltöltő jellegzetes búgását, egyébként pedig a V6-os mély fújtatása szerez örömet a vezetőnek. De ami még fontosabb, hogy a turbófeltöltők miatt egyre inkább mellőzött kompresszornál nincs semmi késlekedés a gázpedál lenyomására itt szempillantás alatt felépül a nyomás, és alacsony fordulaton sincs gyengélkedés.

A 6,4 másodperces gyorsulásban és a kifinomultságban is oroszlánrészt vállal a német ZF-től származó nyolcfokozatú automata, mely olyan észrevétlenül cserélgeti az áttételeket, mintha gondolatolvasó lenne. Az egyedüli, amiért nem kaphat csillagos ötöst a hajtáslánc, az a kissé bizonytalan egyenesfutás és a fogyasztás: hiába az alukarosszéria, az extrém hosszú végáttétel (130-nál 1600-as fordulat) és a start-stop rendszer, a teljesítményt nem lehet meghazudtolni. Városban közel 15 litert kortyol a V6-os, de országúton se lehet 10,0 liter alá vinni a pillanatnyi fogyasztást. A „hátsókerekes” XJ-nél 11 literrel nagyobb, 82 literes tartály tehát abszolút indokolt.

Az XJ a legtöbb vetélytárshoz hasonlóan három méter feletti tengelytávolságú, de van nyújtott verziója is. Természetesen a „rövid” modell 3032 mm-es tengelytávja is előrevetíti a hátsó traktus helykínálatát: a magas utasok lábainak is bőven marad hely, ám a Jaguar olyan lapos, hogy a plüssel bevont tető a langalétáknak súrolhatja a fejét. Ha ezzel sikerül megbarátkozni, a komfort elöl-hátul tökéletes lehet, mert az ülések nagyok és tökéletesen formázottak. Így meg se kottyan egy Budapest-München távolság, a vezető és utasai nem fognak elgyötörten kiszállni.

Ami a berendezést illeti, meglehetősen mozgalmas a nagy Jaguar. A külsőhöz hasonlóan belül sem emlékeztet elődjeire, a vetített kijelzős műszerfal és a forgókapcsolós előválasztó mutatja, az XJ esetében maximálisan törekedtek az újszerűségre. A sok egyedi megoldás és különc formai elem mellé azonban becsúszott néhány stílusidegen részletet (középső óra), ami nem feltétlenül nyeri el mindenki tetszését.

Érthetően többe kerül

Az XJ a tesztelt konfigurációban nem olcsó mulatság, hiszen aki összkerékhajtású verziót szeretne, annak minimum 29,5 milliót kell a márkakereskedőnél hagyni – ez azonos felszereltség és motor esetén 1,5 milliós felárat jelent a hátsókerekeshez viszonyítva.

Aki beéri kevesebb hengerrel és lóerővel, valamint elvan az AWD-rendszer nélkül, annak a 2,0 literes, 240 lóerős turbómotor hajtotta, 23,2 milliós alapmodell jelentheti a belépőt a Jaguar XJ-k világába.





Aki beéri kevesebb hengerrel és lóerővel, valamint elvan az AWD-rendszer nélkül, annak a 2,0 literes, 240 lóerős turbómotor hajtotta, 23,2 milliós alapmodell jelentheti a belépőt a Jaguar XJ-k világába. Tetszett megigéző forma

hangélmény és dinamika

magas szintű komfort

Nem tetszett

bonyolult menürendszer

bizonytalan egyenesfutás

szűkös fejtér

Összegzés

Az XJ nagyon különbözni akar vetélytársaitól, így üdítően más, mint ellenfelei. Ha nem nézzük az anyagiakat, a szűkös fejtér az egyetlen igazi negatívuma, egyébként minden perc élmény benne. Műszaki adatok JAGUAR XJ 3.0 S/C AWD

Összlökettérfogat: 2955 cm3

Hengerek/szelepek: V6/24 kompresszor

Maximális teljesítmény:

250 kW (340 LE) 6500/perc

Maximális nyomaték: 450 Nm 3500/perc

Hossz./szél./mag.: 5127/1899/1456 mm

Tengelytáv: 3032 mm

Nyomtáv elöl/hátul: 1626/1604 mm

Fordulókör: 11,9 m

Saját tömeg/teherbírás: 1871/529 kg

Csomagtér: 520 l

Üzemanyagtank: 82 l

Gyorsulás 0–100 km/h: 6,4 s

Maximális sebesség: 250 km/h

Város/országút/vegyes:14,4/7,8/9,9 l/100 km

Tesztfogyasztás: 13,4 l/100 km

CO2-kibocsátás: 234 g/km

A modell alapára: 23 284 000 Ft*

A tesztelt verzió ára: 29 499 000 Ft

*XJ 2.0 i4, 240 LE-->

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.