BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A hajósok még mindig bizakodóak

A tavalyinál több, a prognosztizáltnál kevesebb volt a termés – összegezte az idei mezőgazdasági szezont lapunknak Szalma Botond, a Plimsoll Kft. és a Fluvius Kft. társtulajdonosa és ügyvezető igazgatója, a Centroport Kft. társtulajdonosa. Az augusztus végi adatok szerint búzából kétmillió, kukoricából félmillió tonna körülivel több (de a szárazság miatt a júniusban még reálisnak tűnőnél 2,5 millióval kevesebb) termett 2013-ban, repcéből pedig a 2012. évivel azonos mennyiség. Tehát összességében mintegy 2,5 millió tonnával haladja meg a tavalyit, de szerinte ennek jelentős részét elviszi a vasút és a közút. Reméli azonban, hogy nekik is marad.

A mezőgazdasági szezont tavasszal felkészülve és bizakodóan váró szakember emlékeztetett arra, hogy tökéletesen sikerült a tél, nem fagyott be a víziút sehol sem, sok hó esett a vízgyűjtőkön és a tavaszi esőzések sem maradtak el. A vízállás hat hónapon keresztül ideális volt, minden korlátozás nélkül. Persze rakomány kevesebb volt, mint a hajótér, a megbízóknak ezzel sikerült alacsonyan tartania fuvardíjakat. Ezt azonban már megszokták – mondta – és várták az aktuális betakarítási és termésadatokat.

Közben a tervezett zsilipkarbantartások két héttel tovább tartottak és a hajózási zárlatot is adó árvíz levonulása után újabb két hetet vesztegeltek egy osztrák kamrajavításra várakozva – kezdi az idei problémák felsorolását Szalma Botond. A német zsilipesek megosztott, random sztrájkba kezdtek, így hol itt, hol ott nem üzemel egy zsilip. Nekik azonban elég, ha az 50 zsilipből csak öt áll, mert a többi sem tudja addig a forgalmat szabályozni.

Az üzemanyagárak pedig – most éppen Szíriára fogva – az egekben. A megbízókat azonban nem érdekli a sztrájk, zárlat, üzemanyagár és vízállás, csak az, hogy az árujuk időben és sértetlenül – lehetőleg a világ legalacsonyabb fuvardíját fizetve – a rendeltetési helyére kerüljön.

Az elmúlt években a Plimsoll Kft. szállítmányozási forgalmának a 55-60 százaléka kötődött a mezőgazdasághoz. A Fluvius Kft. hajóinál 45-50 százalékban vették ki részüket az agrártermék fuvarozások, harmaduk tengeri továbbítással fűszerezve. A dunaújvárosi kikötőben található Centroport Kft. pedig – mivel ezért építették – 95 százalékban a mezőgazdasági termékek tárolásából és rakodásából él.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.